آغوز

آغوز
در دوران آبستنی گاو ، جفت گاو به طور موثری خون جنین را از خون مادر  جدا می کند و از انتقال ایمنی به گوساله در رحم جلوگیری می کند. بنابراین ، گوساله کاملاً وابسته به جذب آنتی بادی های مادر از آغوز پس از تولد می باشند. دستگاه گوارش گوساله به نحوی  طراحی شده است که به طور موقت اجازه می دهد مولکول های بزرگ شامل آنتی بادی ها( ایمونوگلوبولین ها) از روده کوچک جذب شوند. این انتقال ایمنی غیرفعال نامیده می شود و فقط در 24 ساعت اول پس از تولد رخ می دهد.

اگرچه آغوز حاوی چندین نوع مختلف ایمونوگلوبولین (ایمونوگلوبولین G یا IgG، ایمونوگلوبولین A یا IgA و ایمونوگلوبولین M یا IgM) است ، اما IgG تقریباً 85 از حجم کل ایمونو گلوبولین ها را تشکیل می دهد. جذب IgG در 4 ساعت اول زندگی بسیار کارآمد است و پس از 12 ساعت از تولد به سرعت کاهش می یابد و  در 24 ساعت ، روده به طور کامل بسته می شود و پس از آن زمان جذب ایمونوگلوبولین در گردش خون وجود ندارد. این آنتی بادی های جذب شده باید برای محافظت از گوساله در برابر عوامل بیماری زا  تا زمانی که سیستم دفاعی بدن گوساله  فعال شود ، استفاده  شوند. 

آیا می دانید شکست در انتقال ایمنی غیر فعال چیست و چگونه می توان به آن پی برد؟

شکست در انتقال ایمنی غیرفعال  ( FPT) زمانی رخ می دهد که گوساله از نظر کمی و کیفی  ایمونوگلوبولین کافی جذب نکند. که می توان آن  را  با  گرفتن خون از گوساله ها   بین 24 تا 48 ساعت از زندگی آن ها  تشخیص داد. اگر غلظت IgG  سرم گوساله  ها كمتر از 10 ميلي گرم بر ميلي ليتر باشد ، گوساله ها با شکست در انتقال ایمنی  غیر فعال  معرفی مي شوند. FPT  با افزایش بیماری  ، مرگ و میر  ، کاهش سرعت رشد و بازده خوراک در گوساله ها  مرتبط است. 
 تخمین زده  شده است که از  گوساله هایی که  در 3 هفته اول زندگی می میرند ، تقریباً یک سوم آن ها  به دلیل مصرف ناکافی آغوز می باشد. مصرف اولیه و کافی آغوز با کیفیت بالا به عنوان مهمترین عامل مدیریت در تعیین سلامت و بقای گوساله شیرخوار در نظر گرفته می شود. پیامدهای بلند مدت عدم مصرف کافی آغوز شامل تاخیر در بلوغ ، کاهش تولید شیر در دوره اول و دوم شیردهی و افزایش نرخ حذف  در اولین شیرواری است. بر اساس بررسی سیستم ملی نظارت بر سلامت حیوانات در سال 2007 ، تقریباً 19 درصد از گوساله های شیری در ایالات متحده در انتقال ایمنی غیرفعال دچار نقص بودند.

عوامل کلیدی در انتقال موفقیت آمیز ایمنی در گوساله کدامند؟

 4 عامل کلیدی که به انتقال موفقیت آمیز ایمنی  در گوساله کمک می کنند 
  • تغذیه آغوز با کیفیت بالا بیشتر از  50 گرم در لیتر ایمونوگلوبولین G).
  • تغذیه مقدار کافی از  آغوز
  • تغذیه سریع آغوز پس از تولد (در عرض 1-2 ساعت و حداکثر 6 ساعت)
  • به حداقل رساندن آلودگی 
برای دستیابی به چهار عامل مهم ذکر شده ، لازم است هر یک را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهیم و تعیین کنیم که تولیدکنندگان از چه شیوه هایی می توانند برای رسیدن به این هدف استفاده کنند. اگر سطح IgG بیشتر از 50 گرم در لیتر باشد ، کیفیت آغوز بالا تلقی می شود. مطالعه ای نشان داد که میانگین  ایمونوگلوبولین آغوز گاو هلشتاین 76 گرم در لیتر بود ، اما نمونه ها از 9 گرم در لیتر ایمنوگلوبولین تا 186 گرم در لیتر متغیر بودند. 

عوامل موثر در کیفیت آغوز چیست؟

از عوامل موثر  در کیفیت آغوز گاوها  می توان به   نژاد ، سن ، وضعیت واکسیناسیون ، طول دوره خشکی ، فصل ، مقدار آغوز تولید شده و زمان دوشش اشاره کرد. اگرچه تعدادی از این عوامل خارج از کنترل گاودار هستند ، اما مهمترین آنها زمان دوشش است. برای بدست آوردن  آغوز با بالاترین کیفیت ، گاوداران باید گاو را طی 1-2 ساعت پس از زایمان تا  حداکثر 6 ساعت از زایمان  دوشش کنند. غلظت IgG بلافاصله پس از زایمان بیشترین است اما با گذشت زمان کاهش می یابد.
 مهم است که آغوز چند گاو تازه زا را با هم جمع آوری نکنیم. اولا  حجم زیاد آغوز با کیفیت پایین ممکن است حجم کمتر آغوز با کیفیت بالا را رقیق کند.  ثانیاً ، اگر تمام آغوز را با هم مخلوط کرده و به همه نوزادان تغذیه کنید ، خطر در معرض قرار گرفتن  چندین گوساله به  عوامل بیماری زا وجود دارد. آغوز آبکی یا خونی یا آغوز  گاو مبتلا به ورم پستان بالینی نباید برای مصرف گوساله ها استفاده شود.  گاوهایی با دوره خشکی کمتر از 45 روز  ، یا گاوهایی با تغذیه نامناسب در طول دوره خشکی  آغوز با کیفیت پایین دارند. گاوهای مسن تر نسبت به گاوهای شکم  اول دارای IgG بیشتری هستند ، زیرا در طول زندگی خود در معرض تعداد بیشتری از عوامل بیماری زا قرار گرفته اند. چندین ابزار برای استفاده در مزرعه برای تشخیص آغوز با کیفیت بالا و پایین وجود دارد ، اگرچه هیچ یک از آنها فوق العاده دقیق نیستند. کولوستومتر ابزاری است که می تواند غلظت IgG را با اندازه گیری چگالی  (چگالی بیشتر از 05/1 ، غلظت  ایمنوگلوبولین بیشتر از 50 میلی گرم در لیتر را نشان می دهد) تخمین بزند.
تغذیه حجم کافی ضروری است ، به ویژه هنگامی که کیفیت آغوز را نمی توان ارزیابی کرد. یک گوساله 40 کیلویی هلشتاین باید در اولین تغذیه حداقل 100 گرم IgG یا 10-12 درصد از وزن بدن خود آغوز  دریافت کند. محققان دریافتند 85٪ نمونه های آغوز از کیفیت بالایی  برای تامین 100 گرم   IgG  برای گوساله ها برخوردار خواهند بود در صورتی  که  گوساله ها در اولین تغذیه حدود 4 لیتر  آغوز دریافت کنند. در صورت امکان ، دو لیتر اضافی  دیگر به گوساله ها 12 ساعت پس از تولد بدهید. در مطالعه ای  اندازه گیری سطح IgG سرم گوساله ها در 24 ساعت بعد از تولد نشان داد که گوساله هایی  که 4 لیتر آغوز در هنگام تولد و 2 لیتر اضافی  در 12 ساعت بعد تغذیه کردند ، متوسط سطح IgG  سرم 1/31 میلی گرم در میلی لیتر داشتند  در مقابل  گوساله هایی که هنگام تولد 2 لیتر آغوز  تغذیه شدند ، سپس 12 ساعت بعد  2 لیتر دیگر تغذیه کردند، متوسط  سطح سرم IgG 5/23 میلی گرم در میلی لیتر داشتند که  24 درصد کمتر از گروه اول  بود. 

 چه زمانی باید به گوساله آغوز داده شود تا بهترین بازدهی را داشته باشد؟

سن گوساله مهمترین عامل موثر بر بازده جذب است. هدف این است که همه گوساله ها را در عرض 1-2 ساعت پس از تولد و حداکثر تا 6 ساعت آغوز تغذیه کنند. این امر با جدا کردن گوساله از مادر  در عرض 1-2 ساعت پس از تولد و سپس تغذیه دستی مقدار مشخصی از آغوز با استفاده از یک بطری یا تغذیه کننده مری انجام می شود. گوساله ها را نباید در کنار مادر قرار داد تا از آن ها پرستاری کند چون با شکست در  انتقال ایمنی غیر فعال مواجه می شوند  مطالعات اخیر نشان داده است که 46 تا 61 درصد از گوساله ها در 6 ساعت اول پس از تولد برای خوردن شیر از مادر با شکست روبرو می شوند. برخی  از  دلایل آن عبارتند از: پستان کوچک و آویزان ، کارتیه بزرگ ، یا توانایی مادری ضعیف. گوساله هایی که در هوای بسیار سرد متولد می شوند یا گوساله هایی که زایمان دشوار و طولانی مدت را تجربه می کنند  قطعاً نیاز به تغذیه سریع دارند. 
 

پاستور کردن آغوز به چه منظوری صورت می گیرد؟

به دلیل از بین بردن باکتری های موجود در آغوز صورت می گیرد از آنجاییکه به  حداقل رساندن آلودگی باکتریایی به دو دلیل مهم است: 1) باکتری ها ایمونوگلوبولین ها را در روده متصل می کنند تا به جریان خون منتقل نشوند (کاهش کارایی  انتقال ایمنی ) و 2) آغوز آلوده یکی از اولین عوامل آلودگی گوساله به بیماری های نظیر اسهال و ... است.  
رای جلوگیری از آلودگی باکتریایی آغوز باید آغوز گاوهای مریض را جدا کنیم همچنین  هنگام دوشش پستان را کاملا تمیز کرده و  آغوز را در یک ظرف تمیز و و مناسب نگهداری کنیم. اگر آغوز  بلافاصله تغذیه نشد باید ظرف مدت یک ساعت  آغوز را فریز یا در یخچال قرار دهیم. نمونه های یخ زده می توانند تا یک سال بعد  استفاده شوند به شرطی که انجماد و ذوب وجود نداشته باشد. IgG موجود در آغوز تقریباً به مدت 1 هفته در یخچال پایدار می ماند ، اگرچه تعداد باکتری ها در آغوز  اگر به سرعت خنک نشوند ممکن است به سطوح غیرقابل قبول برسند. سرد کردن آغوز در ظروف کوچک احاطه شده توسط بطری های آب یخ زده ، آغوز را به سرعت خنک کرده و رشد باکتری ها را کاهش می دهد. افزودن نگهدارنده سوربات پتاسیم نیز یک گزینه برای جلوگیری از رشد باکتری ها است. یک ابزار عالی برای کاهش آلودگی باکتریایی پاستوریزاسیون در دمای 60 درجه سانتیگراد  به مدت 60 دقیقه است. این دمای پایین تر و زمان بیشتری نسبت به پاستوریزاسیون معمولی شیر است ، اما برای حفظ فعالیت IgG در حالی که هنوز عوامل بیماری زای مهم را از بین می برید ، ضروری است. ایمونوگلوبولین ها به دمای بسیار بالا حساس هستند بنابراین هنگام آب شدن آغوز یخ زده باید از حمام آب گرم به جای مایکروویو استفاده شود.
نظارت معمول بر برنامه آغوز به تولیدکنندگان این امکان را می دهد تا مشکلات را شناسایی و اصلاح کنند تا از شکست انتقال ایمنی غیرفعال گوساله خود جلوگیری کند. آزمایشهای متعددی در آزمایشگاههای تشخیصی دامپزشکی برای اندازه گیری سطح IgG سرم خون  وجود دارد ، اما هزینه و سختی ارسال نمونه اینکار را با  مشکل مواجه می کند. یک ابزار ساده ، سریع و ارزان در مزرعه که می تواند پروتئین تام  سرم را اندازه گیری کند ، رفرکتومتر دستی  است. پروتئین تام  سرم  برآورد خوبی از IgG سرم است ، بهترین روش  بررسی پروتئین تام در گروهی از حیوانات است. یه این صورت که  از حداقل 12 گوساله با زایمان  طبیعی  24 ساعت تا 7 روز بعد از  تولد  نمونه خون گرفته شود. هدف این است که 80 درصد گوساله ها  پروتئین تام  بالاتر از 5/5 گرم در دسی لیتر و 90 درصد از آن ها   بالاتر از 5 میلی گرم در دسی لیتر داشته باشند. 
 به طور خلاصه ، دوشیدن گاو در عرض 1-2 ساعت پس از زایمان و تغذیه گوساله به میزان مناسب (4 لیتر) آغوز با کیفیت بالا بلافاصله (در 1-2 ساعت بعد از تولد) بعد از تولد  بهترین شیوه های مدیریتی برای تغذیه مطلوب آغوز به گوساله ها هستند. آغوز (شیر تولید شده از غده پستانی در 24 ساعت بعد از زایمان) حاوی ایمونوگلوبولین هایی است که وقتی جذب روده گوساله می شوند ، از گوساله در برابر بیماری های شایع محافظت می کنند. انتقال این حفاظت از مادر به گوساله از طریق آغوز  انتقال ایمنی غیرفعال نامیده می شود. تحقیقات به وضوح نشان داده است که گوساله هایی با انتقال ایمنی غیرفعال مناسب رشد بهتری دارند ، مرگ و میر و هزینه درمان آنها پایین تر است ، و در دوره شیرواری  در مقایسه با گوساله ها با شکست انتقال ایمنی غیر فعال ، تولید شیر اول و دوم بالاتری داشتند. تولیدکنندگان باید از طریق مدیریت آغوز به این مرحله حیاتی از زندگی گوساله توجه زیادی داشته باشند.