مدیریت زایشگاه

مدیریت زایشگاه

مدیریت زایشگاه به چه دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است؟


در یک مزرعه گاو شیری، نزدیک به 50 درصد از تلیسه ها و 30 درصد از گاوها به کمک های مامایی نیاز دارند. نظارت های مداوم برای تشخیص تاخیر در پیشرفت زایمان ضروری است مداخله زود هنگام از دست رفت گوساله ها جلوگیری می کند و آبستنی بعدی را حفظ می کند. دامپزشکان باید پرسنل را با پروتکل ها و راهنمای متناسب با روش های کمک به زایش، آموزش دهند.

از علائم زایش در گاوهای شیری چیست؟ 

توسعه پیش رونده پستان یکی از اولین علائم زایمان است. تنها قبل از شروع زایش، ترشحات پستان از ماده چسبناک سرم مانند به آغوز (ترشحات غلیظ متمایل به زرد رنگ) تغییر می یابد. هنگام زایش سرپستانک ها باد کرده و چین خوردگی های خود را از دست می دهند. همچنین لبه های ولوا بزرگتر و نرم تر شده و چین خوردگی خود را از دست می دهد.لیگامنت های لگن به حالت استراحت درآمده و گاو به صورت نامتعادل راه می رود همچنین قسمت سر دم کمی برجسته می شود.

فرآیند زایش در گاوهای شیری چه مراحلی دارد؟

گاوهای شیری هنگام زایش دارای 2 کیسه آب هستند. هنگام نزدیک شدن کیسه اول به وولوا زور زدن گاو  به صورت مشخص نمایان می شود. فشارهیدرواستاتیک بوسیله مایعات جنینی داخل غشای سالم، به اتساع سرویکس کمک می نماید. کشش واژن باعث ایجاد رفلاکسی از انقباضات ماهیچه های شکمی می شود و در طول یکی از این انقباضات اولین کیسه آب پاره می شود. به دنبال پاره شدن کیسه اول زور زدن ضعیف می شود  و مجددا با رسیدن کیسه دوم به وولوا از سرگرفته می شود. فاصله متوسط بین پارگی کیسه اول  و دوم حدود یک ساعت است. زمانی که کیسه دوم پاره می شود مایع لغزنده موجود در آن شرایط زایمان را فراهم می کند. با ظهور پاهای گوساله زور زدن افزایش می یابد و بیشترین تاخیر زایمان مربوط به رسیدن سر گوساله به وولوا می باشد. به محض عبور سر گوساله از میان وولو، تمام بدن به سرعت به بیرون می خزد و زایمان تکمیل می شود.

مهمترین مشکلات حین زایش چیست؟


رایج ترین مشکل در زایش، عدم تناسب جنین و مادر است. یا گوساله خیلی بزرگ است یا استخوان لگن خیلی کوچک است. از دیگر مشکلات می توان به وضعیت نامناسب گوساله (چرخش سر یا پاها)، دوقلویی و گاهی هم بد شکلی گوساله اشاره کرد. از مشکلات  مادری نیز  می توان به پیچش رحم  اشاره کرد.