توکسین بایندر در تغذیه دام - گروه همگام

توکسین بایندر در تغذیه دام - گروه همگام
توکسین بایندر عبارت است از مواد جاذب جامد که برای خوراک دام به کار می رود و می تواند ارگانیسم های زنده و مضر در علوفه دام را جذب کند. افزودن این ماده به خوراک دام در واقع به سالم بودن خوراک کمک می کند. از آنجایی که خورک دام می تواند به طور طبیعی دارای باکتری ها و قارچ ها یا عوامل عفونت زا است، ورود این جانداران میکروسکوپی به بدن دام می تواند آنها را آلوده کند و در نتیجه دچار بیماری هایی می شوند. افزودن توکسین بایندر به خوراک دام، این عوامل را بر طرف می کند پس دام، سالم خواهند بود و رشد آنها در مسیر طبیعی انجام می گیرد. 

آنالیز توکسین بایندر چند جزئی

توکسین بایندر از چه موادی تشکیل شده است؟

برای تولید انواع توکسین بایندر از مواد اولیه ای نظیر زغال اکتیو، کانی های آلومینوسیلیکات رسی و غیر رسی، ترکیبات گیاهی و آنزیم ها، دیواره مخمر، دیواره باکتری لاکتوباسیل استفاده می شود. این مواد می توانند سموم شیمیایی یا میکروارگانیسم های مضر را جذب کنند. به این ترتیب می توان پیش بینی کرد که باید ظرفیت جذب بالایی داشته باشند.
در حال حاضر انواع جاذب برای خوراک دام وجود دارد که به صورت تجاری تولید می شوند و هر یک، ویژگی ها و خصوصیات منحصر به فردی دارند. میزان مصرف و نحوه مصرف توکسین بایندر برای خوراک دام به عوامل متفاوتی بستگی دارد. این مقدار توسط استانداردهای تولید کننده و نوع دام و نوع خوراک دام تعریف می شود. میزان مصرف بر روی بسته بندی های تولیدی درج شده است. برای مشاهده محصولات گروه همگام به صفحه اصلی سایت مراجعه نمایید!

انواع توکسین بایندر

ویژگی های انواع توکسین بایندر به عنوان جاذب چیست؟

انواع توکسین بایندر از مواد اولیه متفاوت دارای یک سری ویژگی های فیزیکی و شیمیایی و ساختاری هستند. همین عوامل باعث می شود که کارایی آنها برای حذف عوامل مزاحم، متفاوت باشد. به طور مثال، توکسین بایندرها با ساختار آلی، یعنی آنهایی که بر پایه دیواره مخمر هستند، ساختار بتا گلوکان دارند؛ این ساختار از نظر شیمیایی به صورت 1و3-بتاگلوکان و 1و6-بتاگلوکان است. این یک مولکوی خنثی بدون بار است و می تواند فقط عوامل باکتری ها و قارچ ها را جذب کند و اثر منفی روی مواد مغذی خوراک دام ندارد.
در مقابل، توکسین بایندرهای رسی از مواد آلومینیوم سیلیکات، بنتونیت سدیم، بنتونیت پتاسیم و زئولیت تشکیل شده است؛ این ساختارها از نظر شیمیایی، باردار یا قطبی هستند و می توانند با جذب سطحی فعال، قارچ ها و سموم شیمیایی را جذب کنند. همین بار الکتریکی در مولکول شیمیایی باعث جذب بهتر سموم می شود و هر چه بیشتر باشد، بهتر است. 
ثبت سفارش در گروه همگام

نکات مهم در خرید توکسین بایندر

بدون آگاهی درباره انواع توکسین بایندر و کاربردهای آن برای انواع خوراک دام نباید به خرید اقدام کنید. اگر دامداری دارید، قطعاً با مشورت با کارشناسان تغذیه دام می توانید میزان مصرف و نوع این جاذب ها را بهتر متوجه شوید. برای انواع دام، دوز متوسط از بهترین توکسین بایندر باید به کار ببرید. این جاذب ها حجم قابل توجهی را در خوراک دام اشغال می کنند، پس باید مقادیر کمتری را به کار ببرید. اگر مقادیر کافی توکسین بایندر را استفاده نکنید ممکن است در خوراک دام در حین هضم در دستگاه گوارش حیوان، مجدداً باکتری ها و سموم، فعال شوند. این می تواند به سلامت دام آسیب بزند.
سعی کنید جاذب هایی را بخرید که برچسب دقیق روی بسته بندی آنها وجود دارد و شما دقیقاً اطلاعات کاملی را از محصول مشاهده می کنید. توکسین بایندر باید در آزمایشگاه کنترل کیفیت به تایید رسیده باشد. بهترین جاذب ها برای خوراک دام نباید با مواد مغذی خوراک دام یا مواد معدنی یا ویتامین ها اتصال داشته باشد.  بهترین و باکیفیت ترین توکسین بایندر را باید بتوانید در شرایط انبار، در دمای گرم یا در سرما به خوبی نگهداری و ذخیره کنید. این جاذب ها باید در یک محدوده دمایی وسیع، پایدار و بی خطر باشند.

قیمت توکسین بایندر چقدر است؟

قیمت توکسین بایندر به این بستگی دارد که این جاذب ها از چه نوعی هستند، تک جزئی هستند یا چند جزئی، و هر کدام برای چه کاربردی طراحی شده اند. برند تولید کننده این جاذبه ها متفاوت است و بر همان اساس، تغییراتی را در قیمت این محصولات مشاهده می کنید. برندهای تولید کننده توکسین بایندر با نام های تجاری مختلفی در بازار موجود هستند. قیمت هر کدام متفاوت است. میزان مصرف شما و دام هایی که پرورش می دهید مشخص می کند که به کدام نوع نیاز دارید. برای خرید یا دریافت قیمت این جاذب ها می توانید با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید.

قیمت توکسین بایندر چند جزئی

خرید اینترنتی توکسین بایندر

خرید عمده توکسین بایندر به صورت اینترنتی و حضوری امکان پذیر است. فروش عمده جاذب ها به عنوان افزودنی های مهم به خوراک دام از طریق کارخانه های تولید کننده انجام می گیرد. حتی برخی از این جاذب ها برای طیور و آبزیان هم قابل استفاده هستند. خرید عمده توکسین بایندر از نظر قیمت مقرون به صرفه است. خرید توکسین بایندرچند جزئی از نظر عملکرد، بهترین نتیجه را برای سلامت دام و طیور دارد. این مواد می توانند میزان PH دستگاه گوارش را تنظیم کنند. بدون این جاذب ها، سطح مواد سمی در بدن حیوانات می توانست تا حتی 3 برابر افزایش داشته باشد. این محصولات در بسته بندی های کیسه ای به فروش می رسند.
خرید و فروش انواع توکسین بایندر در انواع ذکر شده در فوق از این مرکز تخصصی انجام می گیرد. می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان فروش تماس بگیرید یا از طریق وبسایت خرید کنید. بهترین افزودنی های خوراک دام و طیور و آبزیان برای افزایش بازدهی دامداری ها و مراکز پرورش طیور و ماهیان تأمین شده است. این جاذب ها توانایی جذب مایکوتوکسین ها و سموم قارچی را با راندمان بالا دارند. برای محصولات این شرکت، کیفیت جاذب ها تضمین شده است و قیمت خرید عمده هم بسیار مناسب می باشد. انواع توکسین بایندر در حجم مورد نیاز شما قابل سفارش می باشند.

خرید اینترنتی توکسین بایندر

در هنگام خرید توکسین بایندر به چه ویژگی هایی توجه کنیم؟

تحقیقات گوناگون شرکت های دانش بنیان و علم محور به خوبی این موضوع را به اثبات می رسانند که خرید توکسین بایندر درجه یک و کاملا ارگانیزه اثرات مهمی در تولید خوراک دارد. عمده ترین تفاوتی که توکسین بایندرها را از هم متمایز می سازد، خلوص و نوع آن است.
ترکیبات ویژه موجود در توکسین بایندرهای درجه یک ضمن ایجاد خاصیت ژل شوندگی خواسته شما را به بهترین شکل برآورده می سازند. در خرید توکسین بایندر بهتر است به موارد متعددی توجه داشته باشید. یکی از مهم ترین کارها در هنگام تهیه این محصول بررسی ترکیبات است. ترکیبات توکسین بایندر به خوبی می توانند تاییدی برا کیفیت آن باشند. تحقیقات نشان داده اند که یک محصول درجه یک باید موارد زیر حتما باشند:
  • در هنگام خرید توکسین بایندر بررسی کنید که در محصول مورد نظر حتما زغال فعال شده یا اکتیو وجود داشته باشد. اگر این زغال در محصول نباشد شاید مشکل زیادی برای شما در استفاده از آن محصول ایجاد نشود اما بودن آن بدین معنا است که محصول کیفیت بهتری دارد.
  • یکی دیگر از ترکیباتی که توصیه می شود در محصول باشد و بهتر است در هنگام خرید به آن توجه داشته باشید، بنتونیت است.
  • کانی های رسی و غیررسی مختلف عمده ترین ویژگی های توکسین بایندر را تعریف می کنند. به همین دلیل توصیه می شود قبل از خرید توکسین بایندر حتما مطالعه ای اندک در مورد کانی های رسی و غیررسی معمولی که در این محصول استفاده می شود، داشته باشید.
خرید توکسین بایندر چند جزئی

رایج ترین اثرات توکسین بایندر و خرید آن 

مطمئنا برای شما یا هر فرد دیگری که قصد خرید توکسین بایندر را دارد، آنچه که حائز اهمیت است اثرات و کارایی محصول است. اثراتی که در زیر به آن ها اشاره کرده ایم، رایج ترین اثرات ذکر شده برای توکسین بایندر هستند. اما توجه کنید که این به این منزله نیست که در هنگام خرید توکسین بایندر باید ریز شوید که محصول مورد نظر این اثرات را داشته باشد.
اثرات زیر ممکن است به طور کامل در استفاده از یک محصول حاصل نشود اما عمدتا در بعد از استفاده از بهترین توکسین بایندر های موجود، اکثر ویژگی های زیر را مشاهده خواهید کرد. به همین دلیل توصیه می شود که در هنگام خرید توکسین بایندر بسیار دقت کنید که محصولات مورد نظرتان چه ویژگی هایی باید داشته باشد. 
  • جذب بالای 95 درصد
  • جذب بالای اکراتوکسین و تریکوتسن ها و جذب بالای ۹۰ درصد زیرالنون در شرایط شبیه سازی شده دستگاه گوارش
  • کاهش غلظت افلاتوکسین شیر از ۹۵ppt  به زیر ۱ppt و حتی صفر با توجه نتایج به دست آمده در گاوداری ها   
  • کاهش سقط جنین ۵ درصد به ۱ درصد در گاوهای شیری
  • قدرت بالای جذب عناصر سنگین 
  • کاهش انتقال سموم ارگانوفسفره به محصولات دامی
  • بهبود کیفیت پوسته تخم مرغ
  • بهبود تولید گله های مرغ تخم گذار
  • افزایش باروری و قدرت جوجه درآوری در گله های مرغ مادر
  • جاذب هایی همانند انواع کانی های آلومینو  سیلیکاته رسی و غیر رسی، زغال اکتیو، دیواره مخمر، دیواره باکتری های لاکتو باسیلوس، ترکیبات گیاهی و آنزیم ها در ترکیب توکسین بایندرها سبب می شود تا به خوبی از انتقال سموم ناشی از فعالیت قارچ ها در خوراک و علوفه دام به بدن دام جلوگیری به عمل آید.
  • یکی از مهترین چیزهایی که نمی توان آن را جز اثرات به حساب آورد این است که خرید توکسین بایندر مطمئن و درجه یک عمر دام های شما را افزایش می دهد و سبب می شود محصولات درجه یک تری تولید کنید.
  • کاهش تلفات و بهبود عملکرد سیستم ایمنی و قابلیت هضم مواد مغذی در طیور
  • کاهش تجمع گاز آمونیاک و متعادل کردن رطوبت بستر در سالن های پرورش طیور
  • کاهش تلفات در جوجه های گوشتی

کاتالوگ مکس پلاس همگام فید

کدام ترکیب در توکسین بایندر مقدار مصرف را تعیین می کند؟

یک رابطه مستقیم میان ترکیبات موجود در توکسین بایندر و مقدار مصرف آن وجود دارد. در حقیقت این ترکیبات توکسین بایندر هستند که مقدار مصرفی در هربار را معین می کنند. تاثیر برخی از ترکیبات در این فرایند بیشتر و برخی دیگر کمتر است. یکی از ترکیبات مورد توجه در بسیاری از توکسین بایندر ها عصاره گیاهی است.
از آنجایی که عمده سموم قارچی به بافت کبد آسیب وارد می نمایند و این آسیب ها سبب افزایش تجمع چربی در کبد می شوند، سلول‌ های کبد را دچار تخریب می نماید. لذا جهت حفظ سلامت کبد از ترکیبات سیلی مارین و سیلی دیانین جهت کاهش عوارض کبدی سموم قارچی استفاده شده است. دی لیمونن، بتامایرن، آلفاپنین، کاریوفیلین و اکتانال ترکیبات موثره گیاهی موجود در توکسین بایندر هستند.
کاریوفیلین باعث کاهش التهاب در بافت هایی مانند مغز می گردد که اثرات التهابی توکسین را کاهش می ‌دهند. با توجه به این ویژگی باید به درصد این ترکیبات در توکسین بایندر توجه کنیم. گاهی درصدهای کمی از این مواد در محصولی که خریداری کرده ایم استفاده شده است که در این صورت استفاده کمی بیشتر از توکسین بایندر مشکلی ایجاد نمی کند.
هرچند توصیه می شود که حتما در هنگام استفاده از توکسین بایندر حتما مقادیر مصرفی با توجه به توصیه های نوشته شده روی بسته بندی از سمت کارخانه باشد. آزمایشات زیادی روی توکسین بایندر ها قبل از ورود به بازار انجام می شود. به همین دلیل بهترین توصیه برای استفاده همان دستورالعملی ارائه شده توسط کارخانه است.

مقدار مصرف توکسین بایندر

دو ساختار تعیین کننده مصرف توکسین بایندر

علاوه بر عصاره گیاهی که تاثیر زیادی در تعیین مقدار مصرف توکسین بایندر داشت، دو مورد دیگر هم هستند که اگر در تولید توکسین بایندر استفاده شوند می توانند نقش به سزایی در تعیین مقدار مصرفی داشته باشند.
  • باکتری باسیلوس لیچینوفورمیس
این باکتری پروبیوتیک بوده و توانایی سم‌ زدایی در خوراک را داراست و سبب کاهش اثرات منفی در خوراک می ‌گردد.
  • ویتامین E و سلنیوم
ترکیبات آنتی اکسیدانی بوده و سبب تقویت سیستم ایمنی می گردند و اثرات منفی رادیکال‌ های آزاد تولید شده ناشی از فعالیت توکسین ها را کاهش می ‌دهند. توجه به مقدار اولیه این مواد در ساختار توکسین بایندر هم مهم است. مقدار مصرفی محصول باید با توجه درصد این دو مواد هم باشد. بی توجهی به این امر در دراز مدت برای دام مشکل ساز خواهد شد.

مقدار مصرف توکسین بایندر چند جزئی

شرکت های فعال در صنعت تولید انواع توکسین بایندر، انواعی از توکسین های چند جزئی را نیز تولید می کنند که بسیار مرغوب بوده و اثر بخشی بالایی در خنثی کردن سموم موجود در جیره غذایی دارد. این نوع توکسین می تواند طیف وسیعی از سموم قارچی و مایکوتوکسین ها را جذب خود نموده و بدن دام را از این سموم در امان نگه دارند. برخی از دامداران زمانی که توکسین بایندر چندجزیی خریداری می کنند، در استفاده از آن و مقدار مصرفی سردرگم می شوند.
خوشبختانه اکثر تولیدکنندگان دستورالعمل کامل برای استفاده از محصولات خود را در اختیار شما قرار می دهند اما در کل لازم است بدانید که تفاوت چندانی در استفاده از توکسین بایندر چند جزیی و سایر توکسین بایندر های معمولی وجود ندارد و می توانید به همان شکلی که از سایر توکسین بایندر ها استفاده می کردید از نوع چندجزیی آن هم استفاده کنید. با این حال توصیه ما این است که قبل از هرکاری حتما دستورالعمل درج شده روی محصول را مطالعه نمایید.

تولید بهترین توکسین بایندر در اصفهان

نحوه مصرف توکسین بایندر

امروزه در بازار خوراک دام و طیور و آبزیان، اصطلاح توکسین بایندر به موادی اطلاق می شود که با هدف پیشگیری از انتقال سموم از خوراک به بدن و سپس محصولات دام، طیور و آبزیان در فرمول جیره غذایی این حیوانات قرار می گیرند.اغلب سموم موجود در مواد تشکیل دهنده خوراک دام، طیور و آبزیان، ناشی از فعالیت کپک ها و معلول مدیریت ضعیف در تولید و نگه داری این مواد خوراکی می باشند. برخی دیگر از منابع مواد سمی از جمله بقایای فلزات سنگین، باقیمانده سموم دفع آفات گیاهی مانند سموم ارگانوفسفره و قارچ کش های شیمیایی و آلودگی های صنعتی مانند دی اکسین که نباید نادیده گرفته شوند.
هرچند بهترین راه مبارزه با زیان های ناشی از سموم موجود در خوراک پیشگیری از تشکیل این سموم از طریق راه کارهای مدیریتی مناسب با هر موقعیت است اما تمام زنجیره تولید، توزیع و نگهداری خوراک دام و طیور، توسط یک مدیریت واحد اداره نمی شوند و این امر موجب عدم اطمینان از پاک بودن خوراک های خریداری شده می گردد، لذا کارشناسان مجرب تغذیه استفاده از توکسین بایندر را در یک مقدار حداقلی برای همه جیره ها و همه فصول سال و مقادیر بیشتر آن را در جیره های خاص توصیه می کنند.

مهم ترین ویژگی توکسین بایندر چیست؟

در هنگام استفاده از توکسین بایندر به کدام ویژگی ها توجه شود؟

همان گونه که تحقیقات نشان می دهند باید در استفاده از توکسین بایندر دقت زیادی لحاظ شود و همیشه کمترین میزان از این ماده برای دفع سموم به کارگیری شود. با این حال نشریات زیادی توصیه کرده اند که در هنگام استفاده از این محصول حتما مقدار مصرفی را براساس برخی از ویژگی ها مشخص کنید. اگر ویژگی ها مثبت مدنظر شما بود و هدف شما رسیدن به آن ها بود از توکسین بایندر در حداقل میزان ممکن استفاده کنید و در غیر این صورت اصلا از این محصول استفاده نکنید. این ویژگی ها به شرح زیر هستند.
  • توکسین بایندر حاوی بهترین جاذب های آلومینیوم سیلیکاته باشد
  • وجود ذرات بسیار ریز با قابلیت جذب بالا در توکسین بایندر که کمک می کند مقدار بیشتری از سموم از خوراک جدا شود.
  • قابلیت بالا در جذب سموم خانواده آفلاتوکسین
  • توکسین بایندر باید شناخته شده به عنوان یک پلیت بایندر مطمئن باشد
  • کاهنده نسبت هتروفیل به لنفوسیت در خون و در نتیجه کاهش استرس دام ها
  • قدرت بالا در جذب سموم در اسیدیته و دمای مختلف
  • عدم تاثیرپذیری از فرآیندهای حرارتی خوراک دام و طیور
  • کاهش ناهنجاری های متابولیکی در کبد و دستگاه گوارش
  • افزایش تولید شیر از نظر کمی و کیفی
  • افزایش مقاومت بدن به بیماری های عفونی
  • افزایش کارایی خوراک و کاهش میزان مصرف غذا
  • افزایش کیفیت پوسته تخم مرغ
  • کاهش سم در محصولات دام و طیور
  • افزایش قدرت باروری در طیور
  • محرک دام ها برای حرکت در دوره های مختلف زندگی به خصوص دوران مهم شیردهی و آبستنی

عملکرد توکسین بایندر

عملکرد توکسین بایندر به چه شکل است؟

شما برای دامداری خود از شرکت های تولید کننده خوراک دام، آنچه را که نیاز دارید، تهیه می کنید. حتی از مزارع می توانید به صورت مستقیم اقدام به تولید علوفه نمایید. اما آیا می توانید از سالم بودن این مواد اطمینان پیدا کنید. البته شرکت ها همواره سعی می کنند محصولات با کیفیت تولید نمایند. اما گاهی به دلیل نحوه انبارداری، در خوراک سمومی تولید می شود. حتی در مزرعه نیز، اگر کشاورز علوفه را به درستی انبار نکرده باشد، به دلیل رشد کپک ها علوفه حاوی سم خواهد بود. استفاده بیش از اندازه از آفت کش ها نیز چنین شرایطی را برای علوفه رقم خواهد زد. در اینجا توکسین بایندر به کمک شما می آید و شما را از این نگرانی ها خلاص می کند.

تولید کننده توکسین بایندر در اصفهان

مقدار مصرف توکسین بایندر و تولید آن

بسته به کیفیتی که توکسین بایندر دارد باید مقدار مصرفی آن تعیین شود. گاهی کیفیت محصول پایین است و استفاده بیشتر از آن زیانی به دنبال ندارد اما در مواردی که توکسین بایندر کیفیت بالایی دارد و ارگانیزه است باید در مصرف دقت شود و از استفاده بیش از حد خودداری کنید. معمولا اکثر شرکت های تولیدکننده روی محصول خود میزان مصرف را مشخص می کنند. لذا شما در زمان مصرف، دقیقا همان مقدار درج شده بر روی بسته بندی را استفاده نمایید.


ترکیبات موجود در توکسین بایندرها

همانگونه که اشاره کردیم قدرت اصلی توکسین بایندر ها در ترکیبات آنها خلاصه می شود. به همین دلیل فراوری ترکیبات اولیه اهمیت زیادی دارد. به طور معمول توکسین بایندر عمدتا ترکیبات معدنی با خاصیت لایه ای و قطبی هست. این لایه ای و قطبی بودن سبب می شود تا جذب آن ها توسط بدن موجود زنده محدود شود. اگر بخواهیم عمده ترکیبات توکسین بایندر را برشماریم باید به موارد زیر اشاره کنیم. 

  • آلومینوسیلیکات ها

واحد ساختاری پایه کانی ‌های رسی سیلیکات از ترکیب ورقه ‌های چهار وجهی سیلیسی و هشت‌ وجهی آلومینیومی، هر دو با گروه‌ های اکسیژن و هیدروکسیل تشکیل شده است. این ترکیب با اتصال سموم از جذب آن ها جلوگیری می کند. این ترکیب را در اکثر توکسین بایندر های صنعتی می توانیم بیابیم. استفاده از این ترکیب نسبت به سایر ترکیبات محدود شده است.

  • تکنوسیلیکات ها

یک سطح اتصال بزرگ و خاص را ارائه می دهند، اما همچنین اندازه، شکل و بار انتخابی را ارائه می دهند که به همین دلیل با غربال های مولکولی مقایسه شده اند. استفاده از این ماده می تواند در اثرگذاری بیشتر توکسین بایندر موثر باشد. چرا که در pH پایین تر آن ها قابلیت بیشتری در جذب سموم دارند. استفاده از ماده در توکسین بایندر به شدت کمک است و استفاده زیاد از آن سبب آلودگی های بیولوژیکی خاک می شود. مزایا و معایب این ماده در تعادل هستند اما به دلیل قدرت بالایی که این مورد در جذب سموم دارد، همچنان در تولید توکسین بایندر ها مورد توجه است.

ترکیبات توکسین بایندر

  • کربن فعال

این مورد یک پودر است که از تجزیه در اثر حرارت چندین ترکیب آلی و به دنبال آن فعال سازی شیمیایی یا فیزیکی آن با هدف ایجاد یک ساختار بسیار متخلخل، تولید می شود. بر اساس تحقیقات های علمی، به نظر می رسد کربن فعال موثرترین جاذب با میل ترکیبی بالا برای توکسین بایندر ها است. البته به این نکته توجه داشته باشید که قدرت جاذب این ماده به مواد منبع، مساحت سطح و توزیع اندازه منافذ بستگی دارد. با توجه به این که کربن فعال مواد مغذی ضروری را نیز جذب می کند، استفاده از آن باید در حد استاندارد توصیه شده باشد.

  • بتائین

در ماکروفاژها و بافت هایی مانند کبد و کلیه تجمع پیدا کرده و در تنظیم فشار اسمزی سلول های روده تاثیرگذار است، لذا به سلامت دستگاه گوارش در برابر تغییر فلور میکروبی کمک می ‌کند و از طرف دیگر باعث تکامل سلول های روده می ‌شود. از آنجایی که این ماده در توکسین بایندر باعث افزایش ظرفیت جذب آب در سلول های روده می شود، سبب ارتقاء و بهبود در ساختار اپیتلیومی روده هم می شود و به این روش سبب حفظ یکپارچگی سلول های روده و تسریع در بازسازی سلول های آسیب دیده در اثر سموم قارچی و غیره هم می گردد.

  • زغال فعال

استفاده از این مورد از قرن نوزدهم  برای درمان مسمومیت های شدید رایج بوده است. خاصیت متصل شوندگی بالای این ماده در توکسین بایندر به عواملی مانند اندازه خلل و فرج، سطح مقطع و ساختار و دز سم بستگی دارد. زغال سوپر اکتیو از نظر اندازه ذرات و بالطبع سطح مقطع با زغال فعال ساده تفاوت دارد. استفاده از این مورد در تولید توکسین بایندر باید مانند سایر ترکیبات محدود و متناسب با نیاز باشد. اگر زیاده روی در افزودن این مورد بهتوکسین بایندر صورت پذیرد، خود آن باعث مسمومیت دام می شود.

آنالیز توکسین بایندر

  • بنتونیت 

یک ترکیب سم زدای 70 درصد است که با استفاده از شستشوی اسیدی در دمای بالا خالص‌ سازی شده و به صورت ترکیب خالص جداسازی شده است. اندازه ذرات بسیار ریز آن به همراه فرآوری های صورت گرفته موجب افزایش سطح مقطع 400 متر مربعی برای هرکدام از آلومینوسیلیکات ها شده است که توانایی آن در جذب سم ها را به طور قابل توجهی افزایش داده است. قوانین زیادی در کشورهای مختلف با صنعت وسیع کشاورزی وجود دارند که استفاده از این ماده را منع می کنند اما به دلیل قدرت بالایی که این ماده به توکسین بایندر می دهند، هنوز هم شاهد استفاده وسیع از آن در تولید توکسین بایندر و صنعت کشاورزی هستیم.

  • دیواره سلولی مخمر

دیواره مخمر ماده حاصل از شکستن مخمر ساکارومیسس سرویسیه بوده و ماده مؤثر و فعال آن گلوکومانان هست. دیواره مخمر از پروتئین و کربوهیدرات ساخته شده است. زنجیره مانان های مخمر در اندازه های مختلف در سطح خارجی آن و به صورت متصل با پروتئین های دیواره سلولی قرار دارند. این ماده در ساختار توکسین بایندر سم های موجود در دستگاه گوارش را جذب می کند. حتی یک مزیت قابل توجه برای این مورد ذکر شده است و آن هم قدرت بالای آن در سم زدایی شیر دام است. در حال حاضر توصیه ها زیادی به استفاده از این ماده وجود دارد و تاکنون کمترین نشریه ای در مورد معایب این ماده در ساختار توکسین بایندر صحبت کرده است. 

مزایای توکسین بایندر

مزایای توکسین بایندر چند جزئی چیست؟

آنچه در مورد محصولات دامی و هرچیز دیگری اهمیت دارد، ویژگی ها و مزایا است. عمدتا همه ما یک محصول را به دلیل مزایایی که در اختیارمان قرار می دهد خریداری می کنیم. توکسین بایندر چند جزئی یک محصول پرکاربرد در عرصه دامداری نوین است و بسیاری از دامداری ها از آن استفاده می کنند.

اما چرا باید از این محصول استفاده شود. مزایایی که توکسین بایندر چند جزئی دارد، مهم ترین مشوق برای استفاده از آن است. به برخی از مهم ترین مزایای این محصول در این قسمت اشاره کرده ایم تا بتوانیم آشناییت بهتری نسبت به آن کسب کنید و در صورت تمایل از آن استفاده نمایید. این مزایا عبارتند از:

  • کاهش مشکلات باروری و سقط های مایکوتیک در گاوهای شیری
  • تقویت سیستم ایمنی و کاهش خطر ابتلا به بیماری های عفونی
  • کاهش فوری آفلاتوکسین شیر و بهبود کیفیت شیر تولیدی
  • کاهش باقیمانده سموم قارچی در شیر، گوشت و...
  • افزایش باروری در گله های مرغ مادر و بهبود درصد جوجه درآوری
  • افزایش قدرت سیستم ایمنی و بهبود اثربخشی واکسیناسیون در طیور
  • حفاظت از کبد و ارگان های داخلی در برابر آثار مخرب سموم قارچی
  • کاهش باقیمانده سموم قارچی درگوشت، تخم مرغ و...
  • افزایش مقاومت فیزیکی خوراک پلت شده
  • چسبندگی بیشتر ذرات هنگام فرایند پلت سازی با استفاده از توکسین بایندر چند جزئی امکان پذیر است
  • جلوگیری از شکسته شدن دانه های پلت شده
  • افزایش قوام
  • بالا بردن دوام
  • جلوگیری از تولید خاکه و هدر رفتن خوراک
  • مزایای جانبی مثل قارچ کشی و تامین برخی مواد مغذی

البته ویژگی های توکسین بایندر چند جزئی به همین جا خلاصه نمی شود و می توانیم بیشمار ویژگی های دیگر هم برای این محصول فراوری بیان نمود.


بررسی برخی مشکلات گزارش شده به دنبال استفاده از توکسین بایندر چند جزئی

هر محصول با کیفیتی در کنار مزایای خود معایبی هم دارد. توکسین بایندر چند جزئی هم از این قاعده مستثنا نیست و برخی مشکلات به دنبال استفاده از آن گزارش شده است. البته این مشکلات تنها در 1 درصد موارد گزارش شده اند و آن قدر با اهمیت نیستند که مانع استفاده از این محصول قدرتمند شوند. با این حال به برخی از مشکلات گزارش شده در این قسمت اشاره کرده ایم.

  • سقط جنین
  • میزان باروری را پایین می آورد
  • تاخیر در رشد موجودات زنده
  • نسبت تبدیل خوراک را افزایش داده و عملکرد خوراک را کاهش می دهد

ترکیبات توکسین بایندر

ترکیبات تشکیل دهنده توکسین بایندر چند جزئی

ترکیبات توکسین بایندر چند جزئی اهمیت زیادی دارند. هرچه عموما توجهی به آن ها نمی شود اما این ترکیبات هستند که قدرت محصول نهایی که شما از آن استفاده می کنید را تضمین می کنند. ترکیبات توکسین بایندر چند جزئی ویژگی ها آن را تثبیت می کنند و سبب می شوند تا شما احساس رضایت بیشتر به دنبال استفاده از این محصول داشته باشید. برخی از مهم ترین اجزا تشکیل دهنده توکسین بایندر چند جزئی در این بخش آورده شده اند.

  • اجزاء سنتتیک
  • آلومینو سیلیکات ها
  • پلیمرهای جذب کننده
  • مواد آلی
  • ترکیبات غیر قطبی
  • دیواره سلولی مخمر


بازار صادرات توکسین بایندر چند جزئی

برای تولیدکنندگان و خریداران توکسین بایندر نرخ ها صادراتی اهمیت زیادی دارد. همان گونه که می دانید توکسین بایندر چند جزئی انواع مختلفی دارد که منشا معدنی دارند و از نمونه های مرغوب آن برای صادرات به کار گرفته می شود که با صادر کردن آن ها به اقتصاد کشورها کمک فراوانی می شود.

بازار صادرات این محصولات پررونق است و از آنجایی که در بسیاری از کشورها این محصول با کیفیت عالی تولید می شود، لذا شاهد صادرات آن ها در حجم بالایی هستیم و می دانید که به سبب این که انواع توکسین ها از فرمولاسیون مختلفی برخوردار هستند، در بازار آن ها را با قیمت های مختلفی به فروش می رسانند.

در این میان توکسین بایندر چند جزئی بسته به کیفیت های مختلف خود قیمت ها متنوعی را پوشش می دهد. در کل اگر بخواهیم یک آمار به شما در مورد خرید و فروش این محصول ارائه بدهیم باید بگوییم که در 5 سال گذشته صادرات توکسین بایندر چند جزئی رشد تصاعدی داشته است و قیمت آن به مراتب بالاتر رفته و بیش از پیش مورد توجه دامداران قرار گرفته است.

بهترین توکسین بایندر

بهترین روش خرید توکسین بایندر چند جزئی

بسیاری از دامداران تمایل دارند که از توکسین بایندر چند جزئی استفاده کنند اما نمی دانند که مرغوب ترین نوع این محصول را از کجا باید خریداری نمایند. به شما توصیه می کنیم که برای خرید توکسین بایندر چند جزئی اگر می توانید به فروشگاه های معتبر عرضه محصولات دامی مراجعه کنید و اگر نیاز دارید که راهنمایی بیشتری دریافت کنید یا فروشگاه معتبری را نمی شناسید، به شما توصیه می کنیم به فروشگاه های آنلاین و خرید اینترنتی این محصول روی بیاورید. در حال حاضر فروشگاه های اینترنتی فراوانی را می توانید بیابید که مرغوب ترین نوع توکسین بایندر چند جزئی را با مناسب ترین قیمت در اختیار مشتریان قرار می دهند.


نرخ روز انواع توکسین بایندر چند جزئی

با توجه به شرایط اقتصادی، انواع توکسین بایندر چند جزئی قیمت ثابتی ندارند و قیمت آن ها در حال نوسان است. فروش توکسین بایندر چند جزئی در کشور به شکل های مختلفی صورت می گیرد و افراد بسته به مقدار نیازی که دارند، می توانند آن ها را خریداری کنند. در بازار خرید و فروش این محصول انواع کیفیت های آن قابل مشاهده است که هر کدام از آن ها دارای قیمت های مختلفی هستند و مشتریان خود را دارند.

کیفیت این محصولات مهم است و لازم است که در حین خرید به آن توجه شود و برای آن که نمونه مرغوب تری را خریداری کنیم بهتر است که به مکان های معتبر مانند نمایندگی های فروش مراجعه کنیم. در نتیجه ما نمی توانید که یک لیست را به عنوان قیمت واحد در اختیار شما قرار دهیم و شما برای خرید توکسین بایندر چند جزئی باید دائما قیمت های روز را در فروشگاه های اینترنتی بررسی نمایید.

قیمت روز توکسین بایندر

معرفی یک توکسین بایندر چند جزئی قدرتمند

در مورد توکسین بایندر ها قدرتمند عمل اهمیت زیادی دارد. یک از قدرتمندترین توکسین بایندر چند جزئی مگنوتوکس است. این محصول متشکل از میکروارگانیسم های تجزیه کننده سموم قارچی و جاذب های آلی و معدنی است که برای جذب و تجزیه اختصاصی سموم قارچی موجود در خوراک دام و طیور به ویژه آفلاتوکسین ها، اکراتوکسین، زیرالنون، دی اکسی نیوالنول، فومونیزین، T2 و... طراحی شده است. این توکسین بایندر چند جزئی حاصل بیش از  10 سال تجربه و تحقیقات علمی است. هرچند این محصول انحصاری است اما می توانید آن را به راحتی خریداری نمایید از قابلیت های آن نهایت استفاده را ببرید.


توکسین بایندر طبیعی مخمر

مایکوتوکسین ‌ها متابولیت‌ های ثانویه ‌ی حاصل از قارچ ‌ها و کپک‌ هایی از جنس آسپرژیلوس هستند که می ‌توانند محصولات غذایی را در مراحل مختلف تولید، برداشت و حمل و نقل آلوده کنند. تعداد بی ‌شماری از مایکوتوکسین ‌ها شناخه شده‌ اند که توانایی آلوده ساختن مواد غذایی را دارند. مایکوتوکسین‌ هایی که در غذای دام و طیور وجود دارند، بسیار متنوع هستند و اثرات سو زیادی بر سلامت و عملکرد حیوانات می ‌گذارند.

این ترکیبات سبب بروز بیماری، کاهش مصرف خوراک، کاهش تولید شیر، افزایش تولید رادیکال ‌های آزاد و مرگ و میر حیوانات می ‌شوند. این ها تنها بخشی از اثرات سو هستند و سرطان، آسیب‌های کبدی، کلیوی و مغزی از دیگر آسیب های جبران ناپذیر مایکوتوکسین ها هستند. توکسین بایندر موادی هستند که با هدف ممانعت از انتقال توکسین ‌ها به بدن از طریق محصولات دام و طیور و آبزیان در جیره‌ ی غذایی این حیوانات قرار داده می ‌شوند. امروزه توکسین بایندرها بسیار متنوع شده اند و تولیدکنندگان زیادی در حال تولید و توسعه این سری از محصولات هستند.

به طور کلی دو نوع عمده از توکسین بایندر طبیعی و صنعتی وجود دارد که هر کدام کاربردهای منحصر به فرد خود را دارا هستند. یکی از این ترکیبات عصاره مخمر و دیواره آن است که به عنوان یک توکسین بایندر طبیعی بدون کاهش جذب مواد مغذی جیره و ریز مغذی‌ ها سبب حذف توکسین‌ ها از بدن حیوان می شود. دو ترکیب مهم در ساختار دیواره که نقش توکسین بایندری عصاره مخمر را سبب می‌شوند؛ β-گلوکان و مانان هستند. این ترکیبات از پلی ساکاریدهای دیواره مخمر هستند.

ساختار مانان مشابه ساختار محل اتصال ترکیبات پاتوژن بر روی دیواره روده است. بنابراین با اتصال به این ترکیبات مانع اتصال آن ها به دیواره روده جاندار می شود. از آنجا که آنزیم های گوارشی توانایی هضم مانان را ندارند، کمپلکس مانان پاتوژن از بدن حذف می گردد. ساختاره دیواره مخمر در توکسین بایندر به نحوی است که جایگاه مناسبی را برای اتصال مایکوتوکسین ها فراهم می آورد. برهم کنش های بین مولکولی از قبیل باندهای هیدروژنی و نیروهای واندروال منجر به تشکیل کمپلکس پلی ساکارید توکسین شده که مانع از جذب مایکوتوکسین می شود. 

توکسین بایندر طبیعی

انواع مکانیسم های عمل توکسین بایندر طبیعی

آنچه که در مورد توکسین بایندر اهمیت زیادی دارد، مکانیسم عمل آن است. مکانیسم عمل قدرت این محصول را تعریف می کند. به طبع هرچه توکسین بایندر مکانیسم عمل بهتری داشته باشد، قدرت بیشتری هم دارد. اکثر انواع توکسین بایندر طبیعی دو مکانیسم عمل زیر را دارند.

  • جذب

استفاده از مواد جاذب باعث جلوگیری از انواع مسمومیت ‌های غذایی در حیوانات مانند دام و طیور می ‌شود. این مواد مولکولی توکسین را درخوراک آلوده و در دستگاه گوارش به صورت غیر قابل برگشت جذب می ‌نمایند. این فرایند عملکرد توکسین بایندر را تثبیت می کند. بنابراین کمپلکس توکسین و جاذب ازدستگاه گوارش عبور کرده و از طریق مدفوع دفع می ‌شود و بدین صورت از جذب توکسین توسط بدن حیوانات جلوگیری نموده و یا آن را به حداقل می ‌رساند.

  • تغییر ساختار

برخی از سموم قارچی نیز قابل جذب توسط توکسین بایندرها نیستند. راهکار مقابله با این مایکوتوکسین ها استفاده از ترکیبات یا باکتری هایی است که ساختار فعال آن ها را تغییر دهند. این مکانسیم عمل در توکسین بایندر های طبیعی کمتر است و پایه اصلی توکسین بایندر های طبیعی براساس جذب است.


ویژگی های توکسین بایندر طبیعی

آن چیزی که زمینه ساز تفاوت میان انواع مختلف توکسین بایندر است، ویژگی های این محصول است. هرچه ویژگی های این محصول بهتر و بیشتر باشد، طرفداران بیشتری هم دارد و دامدار سریع تر به نتیجه مطلوبی که می خواهد می رسد. برخی از مهم ترین ویژگی های توکسین بایندر طبیعی به شرح زیر هستند.

  • دارای ظرفیت جذب بالا
  • موثر بر سموم قارچی مختلف
  • عدم تغییر طعم خوراک
  • فاقد سمیت و فلزات سنگین
  • مقاوم نسبت به حرارت و دمای پلت و…..

البته این موارد بخشی از ویژگی های توکسین بایندر طبیعی است و این محصول در سایر ویژگی ها با سایر انواع صنعتی مشابه است. به عبارت دیگر انواع طبیعی توکسین بایندر علاوه بر ویژگی های توکسین بایندرهای صنعتی، ویژگی های برتری هم دارند که زمینه ساز تمایز آن ها است.

ویژگی های توکسین بایندر

اجزای تشکیل ‌دهنده توکسین بایندر طبیعی

  • ترکیبات رسی 

این مواد به دلیل باردار بودن ساختار آن در جهت خنثی نمودن با ساختار خود با عناصر باردار ایجاد باند نموده و آن ها را از دسترس بدن خارج می کند. این مواد در توکسین بایندر با ایجاد سطح تماس فعال زیاد و ایجاد بار الکتریکی باعث جذب سموم قارچی شده و بدون جذب از دستگاه گوارش دفع می‌ گردد. همچنین ترکیبات معدنی قادرند در ساختمان سموم تغییرات یونی ایجاد کنند که بیش‌ از پیش آن ها را کارآمد می‌ سازد. نتیجه حاصله  بهبود رشد، تولید و مصرف خوراک و افزایش ضریب تبدیل ایمنی در برابر بیماری‌های میکروبی است.

  • دیواره مخمرها

می ‌توان گفت قابلیت و توان جذب جاذب ‌های آلی متفاوت با ترکیبات بنتونیتی، زئولیتی و آلومینوسیلیکاتی است. این ترکیبات مواد مغذی جیره و ریزمغذی ‌ها را به خود جذب نمی ‌کنند. با توجه ‌به ساختار مارپیچی و فنری که دارند ظرفیت جذب بالایی داشته که در مقدار کم سموم هم مؤثر واقع می ‌شوند. درکل ترکیب شیمیایی و طبیعت فیزیکی دیواره سلولی مخمر موجود در جاذب‌های آلی به علت فرایند فعال سازی که روی آن ها انجام شده نواحی بی شماری را روی سطح خود جهت جذب فیزیکی مولکول‌ های سمی قارچ‌ ها دارند. این فرایند قدرت توکسین بایندر را چندین برابر می کند.

  • کربن فعال

یکی از مهم ترین ترکیبات موجود در توکسین بایندر طبیعی این مورد است. عملکرد کربن فعال جذب آفلاتوکسین‌ ها، اکراتوکسین ها و تریکوتسن ها است و نتیجه ای که به دنبال آن حاصل می شود، سلامت دستگاه گوارش، بهبود مصرف خوراک، کاهش اسهال و نکروز، کاهش ورم پستان و کاهش تلفات است.

  • اسیدهای آلی

اسیدهای آلی یا اسیدیفایرها قادرند با کاهش اسیدیته محیط شرایط را برای رشد کپک های قارچی و تولید مایکوتوکسین ها سخت تر کنند. همچنین اسیدلاکتیک نقشی در غیر فعال کردن برخی مایکوتوکسین ها دارد. عملکرد این ماده ها در توکسین بایندر به شکل کاهش رشد کپک‌ ها در خوراک، بهبود عملکرد توکسین بایندرهای رسی، تقویت دستگاه گوارش دام‌ های جوان و طیور است و کاهش ابتلا به بیماری های گوارشی را به دنبال دارد.

  • ایمونوژن ها

یکی از مهم ترین ترکیباتی است که در توکسین بایندر یافت می شود. این مواد همان گونه که از نامشان مشخص است نقش مهم در ایجاد ایمنی دارند. این ماده افزایش قدرت مقابله با بیماری ‌ها در شرایط تنش، سلامت دستگاه گوارش و کاهش تلفات را به دنبال دارد.

  • آنتی اکسیدان ‌ها
  • ترکیبات ضد التهاب و دارویی

خرید اینترنتی مایکوتوکسین

ارتباط تنگاتنگ خرید توکسین بایندر و مصرف آن 

یکی از موضوعات بسیار مهم در ارتباط با خرید توکسین بایندر توجه به طریقه مصرف آن است. گاهی استفاده از توکسین بایندرهای مختلف شرایط ویژگی را می طلبد که شما به عنوان دامدار توانایی فراهم کردن آن شرایط را ندارید. برخی از دامداران عزیز اقدام به خرید توکسین بایندر می کنند اما متاسفانه توجهی به میزان و طریقه مصرف محصولی که خریده اند، ندارند و در نتیجه شاهد این هستیم که به نتیجه که مدنظر دارند نخواهند رسید. در همین راستا و برای حل مشکل دامدارن عزیز اکثر شرکت های تولید کننده انواع توکسین بایندر براساس نوع دام و جیره های غذایی غالب، مقدار مصرفی توکسین بایندر را توصیه می کنند و در طریقه استفاده به طور کامل آن را شرح می دهند.

لذا توصیه می شود حتما در هنگام خرید توکسین بایندر سعی کنید بخش مربوط به طریقه و میزان مصرف را مطالعه کنید تا بتوانید از محصولی که بابت آن هزینه متحول شده اید، بهترین استفاده را ببرید. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که شرکت ها مبنای کاری خود را بر این می گذارند که حداکثر سم در جیره وجود دارد. به این معنا که لذا شما در زمان مصرف، دقیقا همان مقدار درج شده بر روی بسته بندی را استفاده نمایید.


مکانیسم اثر توکسین بایندر

خرید توکسین بایندر شرایط خاص خود را می طلبد که یکی از آن ها، مکانیسم اثر است. زمانی که یک محصول مکانیسم اثر خوبی داشته باشد به سرعت شما را به هدفتان می رساند و کمک می کند که به حداکثر تولید و فراوری برسید اما زمانی که مکانیسم اثر خوبی وجود نداشته باشد، نتیجه مطلوبی هم دریافت نخواهید کرد.

مکانیسم اثر در توکسین بایندر های مختلف متفاوت است اما شکل کلی و روند اصلی اثر به این شکل است که آلومینیوم سیلیکات های تشکیل دهنده توکسین بایندر با داشتن اندازه ذرات بسیار ریز و سطح جذب بسیار گسترده قادرند مولکـول های آفلاتوکسین را در محـل لبـه ها و نیز در سطـــح ورقـــه های نانو ساختار خود جذب نموده و آن ها را از دسترس دستگاه گوارش خارج کنند. توکسین بایندر اتصال خود با مولکول های سم را در اسیدیته های مختلف و شرایط دمایی متفاوت حفظ می کند و فرآیندهای حرارتی تولید خوراک دام و طیور بر کارایی آن تاثیر منفی ندارد.


مروری بر تاریخچه توکسین بایندر

زمانی که بحث از سموم در حوزه دامداری می شود، اولین چیزی که مورد توجه قرار می گیرد، توکسین بایندر است. اما این محصول چگونه شناسایی شد و برای بهره وری بهتر از آن چه شرایطی باید رعایت شود. از شناسایی نخستین سم تاکنون بیش از 60 سال می گذرد. در واقع کشف آفلاتوکسین ها در دهه 50 میلادی و در پی تلف شدن تعداد زیادی دام اتفاق افتاد که بروز این تلفات سنگین به دو نوع کپک سبز رنگ به نام های آسپرژیلوس فلاورس وآسپرژیلوس پارازیتیکوس نسبت داده شد. در واقع با این کشف دهه 50 میلادی به دوران طلایی کشف ترکیبات موثر سمی موجود در قارچ ها و کپک ها منجر شد و تاکنون حدود 500 ترکیب دارای اثرات سمی از کپک ها و قارچ ها استخراج شده است.

با پیشرفت علم و کشف شدن سم های بیشتر همواره دانشمندان به دنبال راه هایی بودند تا جلوی این سموم را بگیرند. چندی پس از کشف سموم نوبت به کشف اولین توکسین بایندر رسید. با گذر زمان توکسین بایندرها هم قوی تر شدند. اما برخی از توکسین بایندرها با اینکه در بهترین شرایط تولید می شدند اما کارایی لازم را نداشتند و این موضوع دانشمندان را بسیار درگیر خود کرده بود. در سال 2009 برخی از دانشمندان آلمانی به این موضوع پی بردند که شرایط نگه داری توکسین بایندر بسیار مهم است و اگر محصول در شرایط مطلوب نباشد به سرعت کارایی خود را از دست می دهد.

شرایط نگهداری توکسین بایندر

بهترین شرایط توصیه شده برای نگه داری توکسین بایندر

همان گونه که اشاره کردیم برای انواع توکسین بایندر شرایط نگه داری بسیار مهم است و اگر شرایط متعادل رعایت نشود، نتیجه مطلوبی حاصل نمی شود. در سال 2012 در یک نشریه دامپزشکی که در انگلستان منتشر شد به بهترین شرایط جهت نگه داری توکسین بایندر اشاره شد که برخی از مهم ترین آن ها در این قسمت آورده شده اند.

  • توکسین بایندر باید در مکان خشک و دور از نور خورشید نگه داری شود.
  • حرارت زیاد و رطوبت سبب کلوخه شدن می شود
  • درب پاکت را بلافاصله پس از مصرف ببندید.
  • بهترین دما برای نگه داری توکسین بایندر دمای اتاق یا همان 25 درجه سانتی گراد است.
  • به اندازه نیاز توکسین بایندر خریداری کنید و از خرید حجم بالای این محصول و نگه داری طولانی مدت آن خودداری کنید.


در صورت نگه داری نامناسب توکسین بایندر چه اتفاقی می افتد؟

توکسین بایندر برای هدف خاصی خریداری می شود و هزینه ای نسبتا زیاد برای آن پرداخت می شود. حال اگر شرایط نگه داری توکسین بایندر مناسب نباشد در اولین مرحله ویژگی های خود را از دست می دهد و کارایی لازم را در برطرف کردن سموم نخواهد داشت. مهم ترین خواصی که به دنبال شرایط نامناسب نگه داری توکسین بایندر از بین می روند، عبارتند از:

  • جذب و خنثی سازی سموم قارچی موجود در خوراک
  • بهبود ضریب تبدیل و افزایش تولید و رشد
  • بهبود سیستم ایمنی
  • قدرت کاهش دهندگی میزان آفلاتوکسین M1  در شیر
  • بهبود عملکرد تولید مثلی
  • کاهش آلودگی های استخرهای پرورش ناشی از مایکوتوکسین‌ ها و کاهش بیماری ‌های گوارش آبزیان
  • کاهش سقط جنین و جذب رویان
  • مقاوم به دمای پلت شدن

لزوم استفاده از توکسین بایندر

رابطه مقدار مصرف توکسین بایندر و شرایط نگه داری

اما یکی از سوالاتی که همواره برای دامداران عزیز پیش می آید این است که چه اندازه از توکسین بایندر در جیره غذایی دام استفاده شود. شرکت های تولید کننده انواع توکسین بایندر براساس نوع دام و جیره های غذایی غالب، مقدار مصرفی توکسین بایندر را توصیه می کنند.

البته دقت داشته باشید که مقدار توصیه شده براساس بدترین شرایط است. به این معنا که شرکت ها مبنای کاری خود را بر این می گذارند که حداکثر سم در جیره وجود دارد. لذا شما در زمان مصرف، دقیقا همان مقدار درج شده بر روی بسته بندی را استفاده نمایید. البته لازم به ذکر است که یک رابطه مستقیم میان میزان مصرف و شرایط نگه داری توکسین بایندر وجود دارد. هرچه توکسین بایندر تازه تر باشد و در شرایط بهتری نگه داری شده باشد قطعا مقدار کمتری از آن مورد نیاز است.


نکاتی در مورد نگه داری توکسین بایندرها

تمام کشورهایی که خوراک دام و طیور تهیه می کنند در لیست کشورهای پرخطر از لحاظ آلودگی به مایکوتوکسین ها قرار دارند. آلوده ترین نقاط جهان کشورهای آسیای جنوبی و جنوب شرقی و کشورهای آفریقایی هستند. در بین این کشورها، کشورهای بحران زده آفریقایی مانند کنیا و برخی کشورهای آسیایی مانند هند، پاکستان و مالزی سالیانه شاهد موارد متعددی از بروز آفلاتوکسیکوزیس (مسمومیت با آفلاتوکسین) در میان شهروندان خود هستند.

کشورهایی مانند ویتنام و چین در رتبه های بعدی قرار دارند. کشورهای آمریکای جنوبی نیز جزو کشورهای پرخطر از لحاظ آلودگی به مایکوتوکسین ها می باشند و تنها کشورهای اروپای شمالی و کانادا از نظر آلودگی به مایکوتوکسین ها در گروه با پایین ترین ریسک قرار دارند.

این موضوع به خوبی نشان می دهد که چرا نیاز است که از توکسین بایندر ها استفاده شود. اما سوالی که وجود دارد این است که آیا این کشورهای پرخطر از توکسین بایندر استفاده نمی کنند یا مشکل دیگری متوجه آن ها است. تحقیقات گسترده ای از سال 2011 تا سال 2016 روی این موضوع انجام و نتایج نشان داد که تنها در برخی از این کشورها از توکسین بایندر استفاده نمی شود اما در همه آن ها این محصول در شرایط مناسب نگه داری نمی شود و این باعث شده است تا توکسین بایندر های موجود هم کارایی قابل توجهی نداشته باشند و در عمل بی اثر باشند.

نکات طلایی استفاده از توکسین بایندر

آیا شرایط نگه داری برای همه انواع توکسین بایندر مهم است؟

خانواده‌های مختلفی از قارچ ها مانند آسپرژیلوس فوزاریوم و پنی سیلیوم، توانایی رشد بر روی علوفه و خوراک دام، طیور و آبزیان را داشته و تولید توکسین‌هایی از جمله آفلاتوکسین‌ها، زیرالنون، اکراتوکسین، فومونسین و تریکوتسن ها مانند DONو T2 توکسین می نمایند. این سموم در مقادیر بسیار اندک نیز بسیار خطرناک بوده و اثراتی همچون افزایش ضریب تبدیل، کاهش تولید، مشکلات باروری و تولید مثلی، ممانعت از سنتزپروتئین و مرگ سلولی، افزایش سلول‌های سوماتیک در شیر و آسیب شدید عصبی را در پی دارند. با توجه به این که ماده پایه در اکثر انواع توکسین بایندر زغال فعال و آلومینوسیلیکات سدیم و بخش آلی شامل دیواره سلولی مخمر است، شرایط نگه داری برای همه یکسان بوده و بسیار مهم است.

شاید حساسیت نسبت به برخی از شرایط در برخی کمتر و در برخی بیشتر باشد اما در کل باید در نگه داری این محصول دقت شود تا نهایت کارایی را در هنگام استفاده داشته باشد. به منظور افزایش توانایی توکسین بایندر توکسیت در جذب سموم، از باکتری‌ های اسید لاکتیکی با توانایی تکثیر سریع در دستگاه گوارش استفاده شده است. این باکتری‌ ها در طول رشدشان آنزیم‌ های ویژه ای تولید می‌ کنند که موجب تجزیه سموم می ‌گردد. زغال فعال باعث جذب حداکثری سموم قارچی در خوراک می‌ گردد.


آنالیز چند توکسین بایندر پرکاربرد

  • توکسین بایندر چندجزئی

توکسین بایندر چند جزئی، موثرترین جذب کننده مایکوتوکسین ها هست و باعث توقف رشد قارچ ها و کپک ها در خوراک دام و طیور می شود، که به دلیل خاصیت جذب کنندگی شدید، با میزان مصرف پایین در جیره ها استفاده می گردد و بنابراین فضای کافی برای تامین مواد مغذی در خوراک وجود خواهد داشت.

  • توکسین بایندر متشکل از جاذب های فعال و اسیدهای آلی

از مهم ترین ترکیبات تشکیل دهنده این توکسین بایندر می توان به آلومینوسیلیکات ها، دیواره سلولی مخمر (ساکارومایسس سرویسیه)، پروپیونات کلسیم و اسید سیتریک اشاره کرد. این محصول بر مهم ترین مایکوتوکسین های شایع در خوراک دام و طیور از جمله انواع آفلاتوکسین ها، اکراتوکسین ها، زیرالنون، فومونیسین، ارگوت آلکالوئیدها و تریکوتسن ها تاثیر گذاشته و ضمن جلوگیری از بروز خسارات اقتصادی ناشی از آن ها، باعث بهبود وزن نهایی، افزایش مصرف خوراک و میزان تولید، و همچنین ارتقاء سیستم ایمنی و سلامتی دام و طیور می شود.

  • توکسین بایندر ویژه

این توکسین بایندر با داشتن مواد کلات کننده خاص باعث تشکیل ترکیبات پایدار با مایکوتوکسین های قطبی در دستگاه گوارش شده و به دنبال آن باعث کاهش سرعت عبور مواد خوراکی و بهبود هضم و جذب آن ها می شود. همچنین با خنثی سازی مایکوتوکسین های غیرقطبی و کاهش سطوح آن ها در خوراک و فرآورده های دام و طیور، بهبود عملکرد نهایی را در بر دارد.

  • برخی از انواع توکسین بایندر با دارا بودن منافذ زئولیتیک و کانال های فراوان، دارای سطوح جذب بسیار بالایی برای سموم قارچی می باشد. این توکسین بایندر بدون ایجاد تداخل با مواد غذایی و دارویی و بدون نیاز به قطع مصرف قبل از کشتار، باعث بهبود عملکرد حیوان گردیده و با عدم رسوب در فرآورده ها و تولیدات دام و طیور، سلامت آن ها را تضمین می نماید.
  • توکسین بایندر آلومینوسیلیکات

توکسین بایندری است که اندازه حفره های جذبی مربوط به آلومینوسیلیکات ها در آن به گونه ای اصلاح گردیده که به صورت اختصاصی به مایکوتوکسین ها متصل شده و در نتیجه از جذب و حذف مواد ریز مغذی خوراک جلوگیری می شود. این فرایند مانع افت کیفیت خوراک گردیده و حداکثر بهره وری را در پی دارد. این توکسین بایندر با سرعت مایکوتوکسین ها را جذب کرده و به همین دلیل به سموم فرصت جذب از طریق روده را نمی دهد. این جذب به صورت غیرقابل برگشت هست به طوری که تا انتهای دستگاه گوارش توکسین را رها نمی کند.

توکسین بایندر ویژه

آنالیز پایه ای توکسین بایندر 

توکسین بایندر متشکل از ترکیبات با پایه آلی و معدنی هستند. این ترکیبات هرکدام کاربرد ویژه خود را دارند و الگو اصلاح شده ای را دنبال می کنند. این ترکیبات به شرح زیر هستند.

  • سدیم کلسیم آلومینوسیلیکات هیدراته اصلاح شده

اجزای رسی دراین توکسین بایندر باعث جذب مایکوتوکسین های قطبی می شود. توکسین بایندرهای رسی از دسته های آلومینیوم سیلیکات، بنتونیت سدیم ، بنتونیت پتاسیم، زئولیت و.... هستند. در واقع توکسین بایندر های رسی بر اساس حفراتی که دارند هر ماده ای را که شبیه ساختار حفره هایشان باشد بر اساس برخورد با آنها به دام می اندازند. این توکسین بایندرها فقط سموم پلار را جذب می کنند و بر دیگر سموم غیر پلار بی اثر است. تیمار سدیم کلسیم آلومینوسیلیکات هیدراته با اسید سولفوریک سبب افزایش خلل شده و باعث افزایش توانایی توکسین بایندر در جذب مایکوتوکسین های قارچی می شود.

  • گلوکومان های استریفیه مشتق از دیواره سلولی مخمر ساکارومایسس سرویزیه

انواع توکسین بایندر آلی بر پایه بتا گلوکاگان یا دیواره داخلی مخمر هستند. در نتیجه مواد مغذی جیره و ریز مغذی ها را به خود جذب نمی کنند. با توجه به ساختار مارپیچی و فنر مانندی که دارند، ظرفیت جذب بالایی دارند. به طوریکه 1 گرم از آنها سطحی برابر 20 متر مربع را پوشش می دهند و از طرفی چون بر اساس باندهای هیدروژنی و واندروالسی مایکوتوکسین ها را جذب می کنند، میل ترکیبی بالایی برای جذب دارند که در مقدار سم کم هم موثر واقع می شوند.

  • کمپلکس آنزیمی کیتیناز

کمپلکس آنزیمی کیتیناز مایکوتوکسین هایی نظیر زیرالنون و سموم فوزایوم را از طریق شکستن برخی اتصال های شیمیایی داخل مولکول غیر فعال می سازد. به عنوان مثال این کمپلکس با د-اپوکسیداسیون حلقه 13.12- اپوکسید در ساختمان تریکوتسن ها آن ها را غیرفعال می کند.  این فرایند قدرت توکسین بایندر را چندین برابر می کند.

  • اسیدهای آلی

اسیدهای آلی سبب جلوگیری از رشد و در نتیجه کاهش جمعیت قارچ های مولد سم می شوند. از این گروه می توان به اسید پروپیونیک اشاره کرد که یک مهارکننده بسیار قوی رشد کپک است. این اسید ها یک بخش مهم در ساختار توکسین بایندر هستند و در کنار سایر موارد می توانند قدرت توکسین بایندر را تثبیت کنند.

  • کربن فعال

در آنالیز توکسین بایندر به یکی از ترکیبات مهم زنجیره به اسم کربن فعال برمی خوریم. به جرئت می توان گفت که این ماده مهم ترین بخش توکسین بایندر را تشکیل می دهد و در حقیقت بخش عمده ای از کاربرد توکسین بایندر به آن بستگی دارد. 

البته به این موضوع توجه داشته باشید که این موارد تنها بخشی از آنالیز توکسین بایندر را تشکیل می دهند و بخش دیگر سایر مواد هستند که گاها کارایی کمتری دارند و گاها در نوع های مختلف توکسین بایندر متغییر هستند. به منظور بررسی سیستم ایمنی و عملکرد جوجه های گوشتی، مطالعاتی بر 110 هزار قطعه پرنده گوشتی در طی یک دوره پرورشی 42 روزه در موسسه تحقیقاتی شرکت  بلژیک صورت گرفت که پیرو این بررسی ها با مصرف توکسی نیل درای میزان فاگوسیتوزیس (بیگانه خواری) توسط مونوسیت ها و گرانولوسیت ها به طور معنی داری افزایش پیدا کرده که نشان دهنده بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن پرنده می باشد. همچنین ضریب تبدیل خوراک و میزان افزایش وزن روزانه در پرندگان مصرف کننده توکسی نیل درای به طور محسوسی بهبود پیدا کرده که در نمودار زیر بر مبنای درصد نشان داده شده است. 

بهترین نوع توکسین بایندر

آنالیز توکسین بایندر و تحقیقات علمی

زمانی که صحبت از آنالیز و ترکیب شناسی یک ماده می شود ناگزیر پای علم و دانشمندان و تحقیقات نوین به میان کشیده می شود. تحقیقات علمی زیادی روی توکسین بایندر انجام شده است که هر کدام جنبه مختلفی را بررسی کرده اند و چیزی را به اثبات رسانیده اند. یکی از مهم ترین این تحقیقات در دانشگاه کالیفرنیا انجام شد. در این تحقیق دانشمندان به طور دقیق ساختار توکسین بایندر را آنالیز کردند تا ببینند چگونه می توان بهره وری بیشتری از این ماده داشت. نتیجه این تحقیق تولید توکسین بایندر های ارگانیک با قدرت 3 برابری بود.


مهم ترین انواع توکسین بایندر

توکسین بایندری دارای کارایی بالاتری هست که مخلوطی از دو توکسین بایندر رسی و آلی باشد و در pH های مختلف کارایی خوبی داشته باشد. از طرف دیگر تمایل به جذب ویتامین ها و مواد معدنی در آن کم باشد و بتواند بر روی سموم قارچی با ملکول های بزرگتر و غیر قطبی از جمله زرالنون، دون و اکراتوکسین تأثیرگذار باشد. برخی چند مورد از مهم ترین انواع توکسین بایندر در این قسمت آورده شده اند.

  • پودر توکسین بایندر رسی

پودر توکسین بایندر رسی از دسته های آلومینیم سیلیکات، بنتونیت سدیم (بنتونیت پلت پلاس، بنتونیت توس بایندر، بنتونیت پتاسیم، زئولیت و…) هست. این مواد به دلیل بار دار بودن ساختارشان در جهت خنثی نمودن بار ساختار خود با عناصر بار دار ایجاد  باند نموده و آن ها از دسترس بدن خارج می کنند. این مواد با ایجاد سطح تماس فعال زیاد و ایجاد بار الکتریکی، باعث جذب سموم قارچی شده و بدون جذب از دستگاه گوارش دفع می گردد.

هرچه این مواد بتوانند سطح فعالیت بیشتری داشته باشند و بار الکتریکی بیشتری تولید کنند، کارایی آن ها در جذب سموم قارچی افزایش می یابد. جذب سموم قارچی در این توکسین بایندر ها به بار مولکولی و وزن ذرات بستگی دارد. از مزایای استفاده از جاذب های رسی علاوه بر جذب آفلاتوکسین می توان به افزایش ضریب جذب خوراک بخ علت تاخیر در حرکت مواد غذایی در دستگاه گوارش اشاره کرد. همچنین بدلیل جذب گازهای سمی آمونیاک و… باعث از بین بردن بوی نامطبوع و رطوبت بیشتر در بستر می شود.

  • پودر توکسین بایندر آلی

پودر توکسین بایندر آلی بر پایه بتا گلوکان (دیواره داخلی مخمر) هست. این مواد از دیواره داخلی مخمر استخراج شده اند که دارای ساختار 1-3 بتاگلوکان و 1-6 بتاگلوکان بوده و مولکول غیر قطبی و بدون بار هستند. در نتیجه مواد مغذی جیره و ریز مغذی ها را به خود جذب نمی کنند. با توجه به ساختار مارپیچی و فنر مانندی که دارند، ظرفیت جذب بالایی دارند به طوری که 1 گرم از آن ها سطحی برابر 20 متر مربع  را پوشش می دهند. از طرفی چون بر اساس باندهای هیدروژنی و واندروالسی مایکوتوکسین ها را جذب می کنند.

این مواد میل ترکیبی بالایی برای جذب دارند که در مقدار کم سم هم موثر واقع می شوند. دیواره سلولی مخمر می تواند رشد باکتری های مصرف کننده لاکتات را برای تثبیت pH شکمبه و رشد میکربی را افزایش دهد. از این طریق باعث افزایش مصرف خوراک و بهبود تغذیه و گوارش می شود. دیواره سلولی مخمر جاذب اکراتوکسین و زیرالنون است .

  • توکسین بایندر وسیع الطیف چند جزئی

این مورد ترکیبی از اسیدهای آلی و نمک است. توکسین بایندرهای دارای اسیدهای آلی و نمک ها می توانند PH محیط را پایین آورده و شرایط را برای رشد قارچ ها و کپک ها نامناسب می نمایند. این نوع باعث اثربخشی بیشتر توکسین بایندر می شوند. توکسین بایندرها می توانند با تغییرشکل زیستی توکسین ها اثر خود را اعمال کنند. بنابراین میکروارگانیسم هایی که در توکسین باندر موجود است، آنزیم های اختصاصی ترشح می کنند که ساختار شیمیایی دسته ای از مایکوتوکسین ها را تغییر می دهد و به این طریق آن ها را به مواد غیرسمی  تبدیل می کند.

علاوه بر آن این میکروارگانیسم ها از طریق حذف رقابتی می توانند جایگزین باکتری های بیماری زا شوند. توکسین بایندر می تواند از طریق محافظت زیستی عمل کند. به این صورت که ممکن است توکسین باندر حاوی ترکیبات گیاهی و جلبکی خاصی باشد. توکسین بایندرها به علت دارا بودن خواص درمانگری و بهبود در سیستم ایمنی و محافظت از کبد، می توانند با اثرات سو مایکوتوکسین ها مقابله کند و به این روش محافظت زیستی خود را اعمال کند.

نسل جدید پودر توکسین بایندرها از هیدرولیز دیواره سلولی برخی از گیاهان بدون کمک حلال بدست آمده و دارای ساختار پلیمر غیرقابل حل است. این مواد با وزن مولکولی 11000 دالتون، دمای 125 درجه را تحمل می کند.

  • توکسین بایندر دیواره سلول مخمر

یکی از بهترین، معروف ترین و پرکاربردترین انواع توکسین بایندر است که دامداری های صنعتی زیادی از آن استفاده می کنند. مزایای این نوع از توکسین بایندر ویژه است و کارکرد آن براساس عملکرد بیولوژیک است. گاها قیمت این مورد از سایرین بالاتر است.


در انتخاب انواع توکسین بایندر باید به نکات زیر توجه کرد:

در هنگام انتخاب توکسین بایندرمانند دیگر نهاده های دامی باید به نکاتی توجه کنید که برخی از آن ها به شرح زیر هستند. عدم توجه به این موارد ممکن است خواسته های شما را برآورده نسازد.

  • با توجه به کثرت سموم قارچی ، توکسین بایندر باید بتواند وسیع الطیف باشد و به طیف وسیعی از مایکوتوکسین ها اتصال یابد.
  • با دز مصرف کم از توکسین بایندر جواب مناسب گرفته شود. زیرا دز بالای مصرف از توکسین بایندر علاوه بر ضرر اقتصادی سبب اشغال شدن فضای جیره توسط یک جز غیر مغذی می شود.
  • پایداری فعالیت توکسین بایندر و مایکوتوکسین به اندازه کافی قوی نباشد. این امکان وجود دارد که سموم در قسمت های انتهایی دستگاه گوارش از جاذب جدا شوند و مجددا فعالیت خود را آغاز کنند.
  • بالا بودن ظرفیت جذب سموم قارچی جهت جذب آلودگی های بالای سموم قارچی و بالا بودن میل ترکیبی جهت جذب آلودگی های کم سموم قارچی
  • ارایه اطلاعات توکسین علاوه بر شرایط آزمایشگاه باید شرایط محیط داخل بدن را نیز داشته باشد.
  • مایکو توکسین ها طی مدت 30 دقیقه توسط دستگاه گوارش جذب می شوند و از آن جائیکه بیشترین مقدار جذب سموم از طریق قسمت ابتدایی دستگاه گوارش صورت می گیرد عمل سریع یک جاذب سموم قارچی یا همان توکسین بایندر بسیار با اهمیت است .
  • با توجه به قطبی بودن توکسین بایندرهای رسی و جذب سم هایی مانند افلاتوکسین و توکسین بایندرهای حاوی دیواره سلولی مخمر و جذب اکرا توکسین و زرالنون توسط ان ها و توکسین بایندرهای میکروبی و جذب تریکوتسن ها توسط آنها، بهترین انتخاب ترکیب جاذب های سیلیکاتی و دیواره مخمری و سم زداهای بیولوژیکی می باشد.
  • یک توکسین بایندر خوب باید تمایل کمی به اتصال به ویتامین ها و مواد معدنی و یا سایر مواد مغذی جیره داشته باشد.
  • همچنین باید پایدار در شرایط انبارداری و مقاوم به گرما در ساخت پلت یا مخلوط کردن در اکسترودر باشد.
  • همان طور که می دانید ما در دوره های مختلف زندگی دام، میکروب های زیادی می بینیم که قصد آسیب به سیستم های داخلی دام را دارند. توکسین بایندر انتخاب شده باید به قدری قدرتمند باشد که بتواند انواع مختلف توکسین ها را شناسایی و آن ها را از بین ببرد.

قیمت توکسین بایندر ویژه

انواع مکانیسم عمل توکسین بایندرها

یکی از موضوعات مهم در مورد انواع مختلف توکسین بایندر مکانیسم عمل است. یعنی باید به خوبی بدانیم که یک توکسین بایندر به چه شکل هایی می تواند شکل های مختلف توکسین را نابود کند. در صنعت دامداری دانستن مکانیسم عمل هر ماده در نهاده دامی برای تولید محصول باکیفیت، اهمیت زیادی دارد. تحقیقات زیادی صورت پذیرفته است تا مکانیسم های مختلف توکسین بایندر مورد بررسی قرار گیرد و بهترین مکانیسم برای محصولات انتخاب شود. در سال 2014 در یک مقاله دامپروری که توسط دامپزشکان دانشگاه کالیفرنیا منتشر شد، به بهترین اشکال مکانیسم عمل توکسین بایندر اشاره شد که به شرح زیر هستند.

  • جذب

استفاده از مواد جاذب باعث جلوگیری از انواع مسمومیت‌ های غذایی در حیوانات مانند دام و طیور می ‌شود. این مواد مولکول توکسین را در خوراک آلوده و در دستگاه گوارش به صورت غیر قابل برگشت جذب می ‌نمایند. بنابراین کمپلکس توکسین و جاذب ازدستگاه گوارش عبور کرده و از طریق مدفوع دفع می‌ شود و بدین صورت از جذب توکسین توسط بدن حیوانات جلوگیری نموده و یا آن را به حداقل می ‌رساند. در نتیجه این قبیل افزودنی‌ های خوراکی سموم قارچی را در ناحیه دستگاه گوارش جذب کرده و مانع از انتقال آن ها به خون و سپس بافت ‌های بدن می ‌شوند.

  • تغییر ساختار

برخی از سموم قارچی نیز قابل جذب توسط توکسین بایندرها نیستند. راهکار مقابله با این مایکوتوکسین ها استفاده از ترکیبات یا باکتری هایی است که ساختار فعال آن ها را تغییر دهند. توجه داشته باشید که مکانیسم های عمل دیگری هم در مورد توکسین بایندرها وجود دارد اما قدرت آن ها به اندازه این دو مورد نیست. این موضوع سبب شده است تا استفاده از آن ها کمتر مورد توجه باشد. 

مکانیسم توکسین بایندر ها

اگر مکانیسم عمل مناسب باشد چه روی می دهد؟

آنچه مورد بی توجهی قرار می گیرد اما اهمیت زیادی دارد این است که اگر مکانیسم عمل یک توکسین بایندر عالی باشد سبب یا ایجاد و یا تقویت ویژگی های محصول می شود. برخی از این ویژگی ها که در نشریات علمی به آن ها توجه زیادی شده است به شرح زیر هستند:

  • اگر مکانیسم عمل مناسب باشد، ظرفیت جذب بالا می رود و توکسین های بیشتری از دستگاه گوارش دام دفع می شوند و کیفیت محصولات دامی افزایش می یابد.
  • اگر مکانیسم عمل یک توکسین بایندر مناسب باشد می تواند بر تمامی انواع میکروب ها و قارچ ها اثر بگذارد و آن ها را از بدن دام حذف کند.
  • یک توکسین بایندر مناسب سبب حفظ پایداری هرچه بیشتر خوراک دام می شود و از فساد زودرس نهادهای دامی جلوگیری می کند که این مورد از جنبه های زیادی اهمیت دارد.
  • اگر مکانیسم عمل یک توکسین بایندر مناسب باشد از تغییر طعم خوراک جلوگیری می کند و این موضوع سبب می شود تا دام ها از خوراک دوری نکنند و جیره را به طور کامل بخورند.
  • اگر مکانیسم عمل یک توکسین بایندر عالی باشد سبب افزایش ضریب تبدیل خوراک می شود. این موضوع شاید در دامداری های کوچک زیاد به چشم نیاید اما در دامداری های بزرگ بسیار حائز اهمیت است و روی آن سرمایه گذاری زیادی می شود.
  • مکانیسم عمل مناسب یک توکسین بایندر سبب تقویت سیستم ایمنی شده و موجب افزایش تیتر آنتی بادی هم می شود و پاسخ مناسب به واکسیناسیون را تقویت می کند.
  • در دامداری های بزرگ از ماشین آلات برای پخش توکسین بایندر استفاده می شود. محصولی که مناسب نباشد خورنده است و سبب آسیب به ماشین آلات می شود.
  • از مسمومیت دام ها جلوگیری می کند.
  • تولیدات دامی را افزایش می دهد که این مورد برای تمام دامداری ها چه کوچک و چه بزرگ بسیار مهم است. 


در مورد مکانیسم عمل توکسین بایندر به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • با توجه به کثرت سموم قارچی، توکسین بایندر باید بتواند وسیع الطیف باشد و به طیف وسیعی از مایکوتوکسین ها اتصال یابد. این بدین معناست که یک توکسین بایندر خوب باید مکانیسم عمل قدرتمندی داشته باشد و بتواند گروهی های بزرگ توکسین ها را نابود کند.
  • با دز مصرف کم از توکسین بایندر جواب مناسب گرفته شود. زیرا دز بالای مصرف توکسین بایندر علاوه بر ضرر اقتصادی سبب کاهش ارزش غذایی نهاده شده و دام نمی تواند نیازهای اساسی خود را از یک وعده جیره دریافت کند. نتیجه این موضوع سیری کاذب و کاهش تولیدات دامی خواهد بود.
  • اگر پایداری فعالیت توکسین بایندر به اندازه کافی قوی نباشد، این امکان وجود دارد که سموم در قسمت های انتهایی دستگاه گوارش از جاذب جدا شوند و مجددا فعالیت خود را آغاز کنند. از نظر دامپزشکان این توکسین بایندر مکانیسم عمل خوبی ندارد و در عمل ناکارآمد است.
  • بالا بودن ظرفیت جذب سموم قارچی جهت جذب آلودگی های بالای سموم قارچی و بالا بودن میل ترکیبی جهت جذب آلودگی های کم سموم قارچی
  • مایکو توکسین ها طی مدت 45 دقیقه توسط دستگاه گوارش جذب می شوند. از آن جائیکه بیشترین مقدار جذب سموم از طریق قسمت ابتدایی  دستگاه گوارش صورت می گیرد عمل سریع یک جاذب سموم قارچی بسیار با اهمیت است .این مورد به خوبی به اهمیت مکانیسم عمل توکسین بایندر اشاره کرده است.
  • یک توکسین بایندر خوب باید تمایل کمی به اتصال به ویتامین ها و مواد معدنی و یا سایر مواد مغذی جیره داشته باشد.

روش نگهداری توکسین بایندر

نگهداری توکسین بایندر و نقش آن در افزایش یا کاهش عملکرد

همان طور که احتمالا می دانید در مورد تمام نهاده های دامی و مصارف دامداری یک مدت زمان به عنوان بازه انقضا در نظر گرفته می شود. این بازه بسیار مهم است و باید نسبت به آن دقت زیادی شود. همچنین برای نهاده های دامی یک سری شرایط به عنوان اصول نگه داری تعریف می شوند.

نگهداری غیر اصولی خوراک، سموم ناخواسته، پروسه ی حمل و نقل و انتقال به انبار و… امکان کپک زدن و بروز قارچ در اقلام مورد استفاده در خوراک دام، طیور و آبزیان را اجتناب ناپذیر می سازد که منجر به بروز سمومی به نام مایکوتوکسین در خوراک شده و در نهایت برای دام و حتی در موارد شدید ممکن است برای انسان که مصرف کنندۀ نهایی می باشد نیز ایجاد مشکل کند.

مایکوتوکسین ها یا سموم قارچی ترکیبات آلی هستند که در انتهای فاز رشدی برخی گونه های قارچی مانند فوزاریوم (تولید زیرالنون، دی اکسی نیوالنول، فومانایزین و…)، پنی سیلیوم (تولید اکراتوکسین، پاتولین و…)، آسپرژیلوس (تولید آفلاتوکسین، اکراتوکسین، پاتولین و…) در شرایط گرم و مرطوب تولید می شوند.

تقریباً 21 نوع از حدود 420 نوع مایکوتوکسین موجود، از نظر جهانی تهدیدی برای سلامت انسان و حیوانات محسوب می شوند. حال در اگر نگه داری از توکسین بایندر دقت کافی لحاظ نشود، این محصول کارایی خود را از دست می دهد و ما نمی توانیم جلوی مشکلات بالا را بگیریم.


موارد احتیاط در مورد پودر توکسین بایندر

  • در هنگام مخلوط کردن و کار با پودر توکسین بایندر از لباس و دستکش‌های محافظ و ماسک ضدغبار استفاده نمایید؛ چون باعث تحریک و ایجاد حساسیت شدید در چشم می ‌شود.
  • در صورت ورود تصادفی دارو به چشم سریعاً محل تماس را با آب فراوان شستشو دهید.
  • از تماس محصول با پوست اکیداً خودداری نمایید.
  • بعد از اتمام کار در کیسه را محکم ببندید.
  • توجه داشته باشید که پودر توکسین بایندر به همان میزانی که کاربرد دارد و سبب برطرف شدن توکسین ها می شود، برای انسان هم حساسیت زا و خطرناک است و ممکن است بیماری های را ایجاد کند.
  • حتما در هنگام استفاده از توکسین بایندر دستور آن را مطالعه کنید. استفاده بی رویه از پودر توکسین بایندر می تواند برای دام ها خطرناک باشد.


شرایط نگهداری پودر توکسین بایندر

مانند سایر محصولات مرتبط با دامداری و خوراک دام، باید شرایط لحاظ شده برای نگه داری از توکسین بایندر را رعایت کنید تا این محصول حداکثر کارایی را برای شما داشته باشد. اگر در نگه داری از این مورد دقت نکنید، پس از مدتی کیفیت خود را از دست می دهد و نمی تواند انواع توکسین ها را از بین ببرد. 

  • پودر توکسین بایندر در دمای زیر 30 درجه سلسیوس نگهداری شود.
  • پودر توکسین بایندر باید در محیط خشک باشد.
  • این محصول را حتما دور از نور مستقیم نگه داری کنید. نور خورشید سبب کاهش کارایی آن می شود.


ویژگی های پودر توکسین بایندر

تحقیقات جدید دانشگاهی حاکی از آن است که توکسین بایندر اثرات متفاوتی دارد. این تفاوت ها به نوع کانی های تشکیل دهنده، خلوص و نوع فرآوری بستگی دارد. ترکیبات آلومینیوم سیلیکاتی موجود در پودر توکسین بایندر ضمن ایجاد خاصیت ژل شوندگی و بدون تاثیر منفی بر سرعت تولید در واحد زمان، استحکام و کیفیت را افزایش و هزینه های تولید مانند برق مصرفی، استهلاک دستگاه ها و... را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.


پودر توکسین بایندر از چه اثرات سویی جلوگیری می کند؟

مایکروتوکسین ها می توانند آسیب های زیادی به دام ها بزنند و تلفات زیادی در دامداری ها به بار بیاورند. هدف از تولید پودرهای توکسین بایندر هم جلوگیری از همین آسیب ها هست. آسیب های ناشی از توکسین ها متفاوت است اما به طور کلی به دسته های زیر تقسیم بندی می شوند و پودر توکسین بایندر به خوبی جلوی این آسیب ها را می گیرد.

  • سقط جنین
  • کاهش باروری
  • اختلالات عصبی
  • ادم در سیستم تنفسی
  • افزایش بیش از حد تولید استروژن
  • التهاب و هایپرتروفی اندام‌ های جنسی
  • پرولاپس رحم
  • کاهش تولید شیر
  • التهاب روده‌ ها و اسهال
  • بی اشتهایی و کاهش رشد
  • آسیب به کبد
  • کاهش جذب خوراک
  • کاهش کارایی کلیه‌ ها
  • تضعـیف سیستم ایمنی

انواع توکسین بایندر

انواع پودر توکسین بایندر

تا چندسال پیش تنها یک نوع پودر توکسین بایندر وجود داشت که برای تمامی موارد از آن استفاده می شد اما با افزایش تمایل به استفاده از توکسین بایندر شرکت های تولیدی زیادی پدید آمدند و هر کدام قابلیت هایی را به محصولات خود اضافه کردند. در نیتجه امروزه شاهد انواع زیادی پودر توکسین بایندر در بازار هستیم.

  • پودر توکسین بایندر رسی

پودر توکسین بایندر رسی از دسته های آلومینیم سیلیکات، بنتونیت سدیم (بنتونیت پلت پلاس، بنتونیت توس بایندر، بنتونیت پتاسیم، زئولیت و…) هست. این مواد به دلیل بار دار بودن ساختارشان در جهت خنثی نمودن بار ساختار خود با عناصر بار دار ایجاد  باند نموده و آن ها از دسترس بدن خارج می کنند. این مواد با ایجاد سطح تماس فعال زیاد و ایجاد بار الکتریکی، باعث جذب سموم قارچی شده و بدون جذب از دستگاه گوارش دفع می گردد.

هرچه این مواد بتوانند سطح فعالیت بیشتری داشته باشند و بار الکتریکی بیشتری تولید کنند، کارایی آن ها در جذب سموم قارچی افزایش می یابد.  جذب سموم قارچی در این توکسین بایندر ها به بار مولکولی و وزن ذرات بستگی دارد. از مزایای استفاده از جاذب های رسی علاوه بر جذب آفلاتوکسین می توان به افزایش ضریب جذب خوراک بخ علت تاخیر در حرکت مواد غذایی در دستگاه گوارش اشاره کرد. همچنین بدلیل جذب گازهای سمی آمونیاک و… باعث از بین بردن بوی نامطبوع و رطوبت بیشتر در بستر می شود.

  • پودر توکسین بایندر آلی

پودر توکسین بایندر آلی بر پایه بتا گلوکان (دیواره داخلی مخمر) هست. این مواد از دیواره داخلی مخمر استخراج شده اند که دارای ساختار 1-3 بتاگلوکان و 1-6 بتاگلوکان بوده و مولکول غیر قطبی و بدون بار هستند. در نتیجه مواد مغذی جیره و ریز مغذی ها را به خود جذب نمی کنند. با توجه به ساختار مارپیچی و فنر مانندی که دارند، ظرفیت جذب بالایی دارند به طوریکه 1 گرم از آن ها سطحی برابر 20 متر مربع  را پوشش می دهند.

از طرفی چون بر اساس باندهای هیدروژنی و واندروالسی مایکوتوکسین ها را جذب می کنند. این مواد میل ترکیبی بالایی برای جذب دارند که در مقدار کم سم هم موثر واقع می شوند. دیواره سلولی مخمر می تواند رشد باکتری های مصرف کننده لاکتات را برای تثبیت pH شکمبه و رشد میکربی را افزایش دهد. از این طریق باعث افزایش  مصرف خوراک و بهبود تغذیه و گوارش می شود. دیواره سلولی مخمر جاذب اکراتوکسین و زیرالنون است .

  • پودر توکسین بایندر ترکیبی

این مورد ترکیبی از اسیدهای آلی و نمک است. توکسین بایندرهای دارای اسیدهای آلی و نمک ها می توانند PH محیط را پایین آورده و شرایط را برای رشد قارچ ها و کپک ها نامناسب می نمایند. این نوع باعث اثربخشی بیشتر توکسین بایندر می شوند. توکسین بایندرها می توانند با تغییرشکل زیستی توکسین ها اثر خود را اعمال کنند. بنابراین میکروارگانیسم هایی که در توکسین باندر موجود است، آنزیم های اختصاصی ترشح می کنند که ساختار شیمیایی  دسته ای از مایکوتوکسین ها  را تغییر می دهد و به این طریق آن ها را به مواد غیرسمی  تبدیل می کند. علاوه بر آن این میکروارگانیسم ها از طریق حذف رقابتی می توانند جایگزین باکتری های بیماری زا شوند.

توکسین بایندر می تواند از طریق محافظت زیستی عمل کند. به این صورت که ممکن است توکسین باندر حاوی ترکیبات گیاهی و جلبکی خاصی باشد. توکسین بایندرها به علت دارا بودن خواص  درمانگری و بهبود در سیستم ایمنی و محافظت از کبد، می توانند با اثرات سو مایکوتوکسین ها مقابله کند و به این روش محافظت زیستی خود را اعمال کند. نسل جدید پودر توکسین بایندرها از هیدرولیز دیواره سلولی برخی از گیاهان بدون کمک حلال بدست آمده و دارای ساختار پلیمر غیرقابل حل است.  این مواد با وزن مولکولی 11000 دالتون، دمای 125 درجه را تحمل می کند. 

البته انواع پودر توکسین بایندر به همین موارد ختم نمی شود و انواع مختلف دیگری هم از این پودر وجود دارند که کمتر استفاده می شوند و استفاده اختصاصی تر دارند. به طور کلی این سه مورد از پودر توکسین بایندر بیشتر قابل توجه هستند و استفاده از آن ها در دامداری های بزرگ معمول تر است.

ساختار مایکوتوکسین ها

آشنایی با خسارات مایکوتوکسین ها

  • تلفات کنیا

در جهان فقط حدود 35 سال است که نسبت به کنترل سم های قارچی و آگاهی بخشی به مردم در زمینه مضرات این سموم اطلاع داده می شود و شاید پاسخ بسیاری از معماهای تاریخی در مورد مرگ و میرهای ثبت شده در جوامع قدیم با مایکوتوکسین ها در رابطه باشد.

در آخرین مورد انسانی به ثبت رسیده از مسمومیت با آفلاتوکسین که در سال 2005 و در کشور کنیا رخ داد، از بین 325 مورد شناسایی شده در منطقه، 131 نفر فوت کردند و بیش از 55 درصد افرادی که دچار مسمومیت شده بودند، افراد زیر 17 سال بودند. بیش از 70 درصد افراد مبتلا، مونث بودند.

دلیل مسمومیت اکثر این افراد مرتبط با مصرف فرآورده های کشاورزی بود و از بین ۳۱ نمونه خوراک جمع آوری شده از منازل افراد، 16 نمونه دارای غلظت آفلاتوکسین بالا بودند. همچنین مشخص شد که تلفات دامی مشاهده شده در این مناطق همزمان با تلفات انسانی نیز ناشی از غلظت بالای آفلاتوکسین در خوراک دام مورد استفاده بوده است.

  • تلفات هند

پیش از این، بزرگ ترین مرگ و میر ناشی از سموم قارچی که در جهان به ثبت رسیده بود، متعلق به کشور هند و در سال 1974 بود که در آن از بین 405 مورد شناسایی شده دارای علائم مسمومیت با آفلاتوکسین 110 نفر فوت کردند.

  • تلفات اندولزی

در یک مرگ و میر دیگر که در سال 1990 ثبت شده از بین 25 فرد مبتلا که نسبت فامیلی با یکدیگر داشتند، 15 نفر فوت کردند که بررسی ها غلظت بالای آفلاتوکسین را در خوراک های مورد استفاده این افراد نشان داد. در افرادی که از این مسمومیت ها نجات می یابند، عوارضی همچون نکروز و سرطان کبد و نقص کلیه و نقص عضو شیوع بسیاری دارد.

  • تلفات مالزی

در سال 1992 نیز 16 کودک چینی در مالزی به طور ناگهانی فوت کردند. بررسی ها نشان داد که این کودکان درست یک ساعت قبل از مرگ نوعی غذای آلوده به آفلاتوکسین را مصرف کرده بودند که پس از ردیابی مشخص شد که این مورد متعلق به یک کارخانه بومی است و در آزمایشات بیوشیمی نیز وجود آفلاتوکسین در بافت های افراد تأیید شد. سایر افراد هم تا چندین سال بعد درگیر بیماری های شدید جسمی بودند.

  • تلفات آمریکا

نمونه عظیم دیگر این اتفاق در سال 1986 در خود ایالات متحده روی داد که پیامدهای چشمگیری به دنبال داشت. در این مورد یک نوع آفلاتوکسین سبب مرگ و میر 1000 نفری شد که زنگ خطری بزرگ را در ایالات متحده به صدا در آورد.

بررسی این تلفات در بازه های زمانی مختلف نشان می دهد که درگیر دامداران و کشاورزان با سموم همیشه وجود داشته است و در کنار تلفات آفتی، ما تلفات انسانی شدیدی هم داشته ایم. این زنگ های خطر دولت ها را به فکر انداخت تا راه حلی برای این مشکلات پیدا کنند. در این زمان بود که کمک عرصه برای استفاده از توکسین بایندرها فراهم آمد و تحقیقات بزرگ چندین ساله به نتیجه رسید و اولین تولیدکنندگان توکسین بایندر در ایالات متحده پایه گذاری شدند.


لزوم استفاده از توکسین بایندرها از دید منابع علمی

تمام کشورهایی که خوراک دام تولید می کنند در جمعیت پرخطر از نظر آلودگی به مایکوتوکسین ها هستند. بدترین این موارد مناطق، کشورهای آسیای جنوبی و جنوب شرقی و آفریقایی هستند. در بین این کشورها، کشورهای بحران زده آفریقایی مانند کنیا و برخی کشورهای آسیایی مانند هند، پاکستان و مالزی سالیانه شاهد موارد متعددی از بروز آفلاتوکسیکوزیس در میان شهروندان خود هستند.

کشورهایی مانند ویتنام و چین در رتبه های بعدی قرار دارند. کشورهای آمریکای جنوبی نیز جزو کشورهای پرخطر از لحاظ آلودگی به مایکوتوکسین ها هستند و تنها کشورهای اروپای شمالی و کانادا از نظر آلودگی به مایکوتوکسین ها در گروه با پایین ترین ریسک قرار دارند. منطقه خاورمیانه و کشورهای اروپای جنوبی مانند اوکراین نیز که یکی از تأمین کنندگان ذرت هستند در دسته کشورهای پرخطر قرار دارند. این آمار آلودگی سبب شد تا کشورها پیشرفته به فکر تحقیق باشند و دلیل پراکندگی آلودگی را بیابند. در سال 2012 یک مقاله معتبر در جامعه علمی منتشر شد که دلیل آلودگی های شدید را به طور کامل مورد بررسی قرار داده بود.

در این مقاله به خوبی ذکر شده بود که بسیاری از کشورها به درستی از توکسین بایندر استفاده نمی کنند و یا توکسین بایندری که از آن استفاده می کنند فاقد قدرت لازم است. برخی از این کشورها بعد از منتشر شدن این تحقیق به دنبال تهیه توکسین بایندر مناسب قراردادهایی امضا کردند که نتیجه آن کاهش آمار آلودگی ها بود. 

آنالیز توکسین بایندر طبیعی

ظرفیت جذب توکسین بایندر 

بعضی از توکسین بایندرها قدرت پیوند به سایر سم ها به‌ غیر از انواع تولیدشده توسط قارچ‌ ها را دارند که می توانند به دام کمک کند تا با عوامل مسمومیت زای دیگر در محیط مبارزه کند. سموم باکتریایی که می ‌توانند در بیماری ‌های مختلفی مانند کلی باسیلوس، آرتریت نکروزه در طیور دخیل باشند، ممکن است توسط برخی از مواد جاذب سموم جذب شوند. این مسئله یکی از راهکارهای مقابله با مقاومت آنتی بیوتیکی نیز می تواند باشد. چرا که در اینجا هدف خود باکتری نیست، بلکه متابولیت های تولیدشده توسط باکتری است. بنابراین استفاده از توکسین بایندرها می تواند در پرورش مرغ بدون آنتی بیوتیک مفید واقع شود. میزان جذب سموم توسط توکسین بایندر به صورت درصد بیان می شود. 


کارایی ویژه توکسین بایندر

کارایی ویژه توکسین بایندرها به معنی تاثیر خاص بر روی مایکوتوکسین ها و عدم اثرگذاری بر ترکیبات مفید است. یکی از متود های استفاده از توکسین بایندر ها، عوارض جانبی احتمالی آن‌ها بر اجزای تغذیه ای خوراک است. بعضی از مواد به ‌عنوان جاذب‌ های نسبتاً غیراختصاصی هستند که ممکن است مواد مغذی ضروری را جذب کنند. به‌ عنوان‌ مثال، کربن فعال ظرفیت جذب طیف وسیعی از مایکوتوکسین ها را در شرایط آزمایشگاهی، نسبت به برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی نشان می دهد.

همچنین بنتونیت دارای قابلیت جذب کاتیون های معدنی و برخی از ویتامین ها است. باید در نظر گرفت که بنتونیت، کربن فعال یا مخلوط دیواره مخمر که با هدف بهره وری به عنوان توکسین بایندر مورد بهره برداری قرار می گیرند ترکیباتی به خصوص با مشخصات فیزیکی و شیمیایی مشخصی هستند. بنابراین کیفیت آن ها بسیار اهمیت دارد. استفاده از میزان مناسب توکسین بایندر نیز احتمال جذب مواد مغذی را بسیار کاهش خواهد داد. به عنوان مثال وجود میزان بالای 1 درصد بنتونیت در خوراک می تواند این اثرات منفی را داشته باشد. حال آنکه استفاده از توکسین بایندر چندجزئی با کیفیت به علت اثر سینرژیک در جذب مایکوتوکسین ها نیاز به استفاده از یک جز توکسین بایندر را کاهش می دهد.

قیمت توکسین بایندر در تهران

سرعت جذب توکسین بایندر

 میزان متابولیسم مایکوتوکسین ها، با میزان جذب آن ‌ها در دستگاه گوارش حیوان مرتبط است و میزان مایکوتوکسین ها با توجه به گونه‌ های مختلف حیوان تنوع فراوانی دارد. در تک معده‌ای ‌ها، مایکوتوکسین های آفلاتوکسین به ‌سرعت در قسمت بالایی دستگاه گوارش جذب می‌ شوند، در حالی که سایر مایکوتوکسین ها مانند فومنیسیین میزان جذب کم و ضعیفی دارند. برای مایکوتوکسین هایی که قابلیت جذب بالایی دارند و به ‌سرعت جذب می ‌شوند، باید محصول و توکسین بایندری را انتخاب کرد که به ‌سرعت و ظرف مدت چند دقیقه عمل کند.


انتخاب مرغوب ترین توکسین بایندر

در آخر، تضمین این که توکسین بایندر برای دام، مصرف کنندگان و محیط زیست ایمن هستند، مهم و ضروری است. یک برنامه کنترل دقیق برای توکسین بایندرها که معمولا شامل خاک رس طبیعی است، ضروری است، زیرا این ترکیبات همیشه بدون خطر نیستند. به ویژه به دلیل آلودگی به فلزات سنگین یا سایر سموم، وجود برنامه کنترل کیفی یا ارائه آنالیز معتبر توکسین بایندر توسط آزمایشگاه ضروری است.همچنین انجام آزمایشات عملی جهت بررسی اثرات توکسین بایندر در بدن دام و طیور یکی از راه های اثبات کیفیت یک توکسین بایندر مناسب است.